Sjabblet kan sänka hela trängselskatten
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-09
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Reinfeldt hoppas kunna mjölka katastrofen på så mycket misstro mot regeringen som möjligt. Centern har kommit fram till en mer militant linje än de övriga i alliansen. Ett oblygt försök att trassla sig ur partiets del av ansvaret för den bristande krisberedskapen. Miljöpartiets Peter Eriksson vrider sig, klämd mellan viljan att framstå som självständig och önskan att bli minister, Göran Persson kan inte mycket göra. Att be någon kliva av just nu skulle ofelbart sätta i gång en ny våg av kritik mot ”buffel-Persson”.
Om det politiska spelet efter katastrofkommissionens rapport finns inte mycket nytt att säga. Ännu ett förspel inför nästa års valrörelse.
Samtidigt fortsätter utspelen, också i sakfrågorna.
I måndags försökte sjukvårdsminister Ylva Johansson lansera ett tidigt vallöfte. Priset för undersökningar hos tandläkaren ska halveras.
Dessutom vill ministern ha ett system där staten går in och betalar mer för de dyraste behandlingarna.
Naturligtvis försvann sjukvårdsministerns utspel. Tala om olycklig timing.
Johansson behöver dock inte oroa sig. Tandvården lär komma tillbaka på den politiska dagordningen.
Det gör viktiga välfärdsfrågor.
Junilistan har fört samtal med sjukvårdspartiet om valsamverkan.
– Just när det gäller vårdsektorn kan man konstatera att partiet säger som vi, förklarade junilistans Nils Lundgren för Svenska Dagbladet.
Det tycks betyda att partierna är överens om mer pengar till offentlig service samtidigt som skatterna ska sänkas. Klassisk missnöjespolitik.
Junilistan och sjukvårdspartiet är inte de första som prövar modellen med valteknisk samverkan för att ta sig förbi riksdagens fyraprocentsspärr. Den modellen valde kristdemokraterna när Alf Svensson 1985 blev invald på ett centermandat.
Med tanke på hur opinionssiffrorna ser ut för de båda minsta allianspartierna ska kanske en upprepning inte uteslutas.
De ansvariga för försöket med trängselskatter i Stockholmstrafiken börjar bli nervösa. Som bilägare bombarderas jag av upplysande broschyrer.
Det finns anledning till oro. Systemet bygger på att nästan alla skaffar en så kallad transponder, en liten dosa som registrerar när bilen körs in i Stockholm. Med transpondern kan avgiften dras direkt från bilistens konto.
Utan transponder blir det riktigt rörigt.
Den som kört in i eller ut från stan ska leta reda på en pressbyråkiosk eller en 7-Elevenbutik och inom fyra dagar betala rätt avgift. Om det fungerar som det är tänkt, och om du kommer ihåg bilens registreringsnummer, kan personalen i kiosken berätta hur mycket du är skyldig.
Den som missar betalningen får en straffavgift på 70 kronor – för det första inbetalningskortet.
– Det här kommer att vålla problem för framför allt personer som inte bor i Stockholmsområdet, sa konsumentombudsmannen Karin Lindell i onsdags till Ekot.
Jag är rädd att det kommer att ”vålla problem” också för många stockholmare. Det behövs ingen överdriven fantasi för att tänka sig kaoset på närbutiken på hörnet, eller vreden hos de som får straffavgift på den första räkningen.
Sjabblet kan skjuta försöket i sank. Det vore trist.
Kampen om Bragdguldet stod till sist mellan Kajsa Bergqvist och Anja Pärson. Båda utan tvekan värda priset.
Men visst är det något som är fel när de som konkurrerar om att ha gjort årets svenska idrottsbragd bor i Monaco, båda två.
Ingvar Persson