En enkelbiljett till Covid-19?
Trängsel i kollektivtrafiken kan bli mycket dyrt
Man hade kunnat tänka sig att Sverige, så här fem månader in i coronakrisen skulle dragit vissa lärdomar av våren. Som att överfulla bussar och andra kollektiva färdmedel är en oerhört dålig idé.
Men icke.
Ekot har granskat kollektivtrafiken. Och så här mitt i sommaren är det problem med fulla bussar och annan kollektivtrafik igen i Stockholm. Trots löften från Stockholms ansvariga politiker och Moderaterna om att skräckscenerna från mars inte skulle upprepas. Trots uppmaningar i regioner till människor om att inte åka kollektivt om man inte måste.
Stötta Sverige
Ska kollektivtrafiken vara ett säkert färdmedel för de som faktiskt måste använda kollektivtrafiken för att transportera sig till och från jobbet som exempelvis undersköterska måste övriga ta ansvar. Att avstå från att åka kollektivt just nu är att stötta Sverige. Du gör en insats mot smittspridningen genom att avstå.
Men regionerna måste också ta ansvar. Det räcker inte med att sitta och klaga på att för många åker kollektivtrafik och att man faktiskt uppmanat människor att inte göra det. Är trängseln för stor måste åtgärder vidtas, inte minst i regioner som valt att dra ner på turtätheten, vilket Stockholm gjorde i våras, på somliga linjer med hela 40 procent.
För få turer dyrt
Det borde räcka med att titta på vad Stockholm för att förstå att det är en fruktansvärt dålig idé att köra för få turer. Människor som måste till jobbet, måste till jobbet. Det är inte en situation som kan lösas med trams som "om bussen är full, avstå från att kliva på och vänta på nästa". Även om det naturligtvis i vissa fall är en rimlig uppmaning.
För få turer och trängsel på bussar och i tunnelbana är inte något vi har råd med mitt i en pågående pandemi. Och det är ganska orimligt att i ena änden coronatesta människor som region och i andra änden köra runt dem i coronatrånga bussar.
Att åka kollektivtrafik ska inte vara att lösa enkelbiljett till Covid-19.