Regeringens hattande drabbar vanliga bilister
Ebba Busch byter fot om dieselmotorer
Begagnade dieselbilar blir dyrare. Elbilarna faller däremot i pris. Det visar statistik från bilhandelssajter som Sveriges Radio häromdagen kunde berätta om.
Det är förstås inte konstigt. Trots att Tidöpartierna långt ifrån har uppfyllt sina löften om jättesänkningar ”vid pump” har framför allt dieseln blivit billigare. Den har förstås också blivit smutsigare, men det är en annan sak.
Bilköparna har fattat galoppen. En bil med förbränningsmotor är kanske framtiden, trots allt.
Förutsägbara villkor
Det är så styrmedel på klimatområdet fungerar. Syftet med reduktionsplikten var att ge bilägare, biltillverkare och drivmedelsföretag förutsägbara villkor. Man skulle veta vad en investering i en ny bil som förhoppningsvis kommer att rulla en bra bit in i 2030-talet betydde.
Nu är det istället hela havet stormar. Tydligen slår kalkylen över till förbränningsmotorer för allt fler. Det är kanske inget problem för Jimmie Åkesson. Han tror ju inte att vi behöver bekymra oss för klimatat.
Pratar om elektrifiering
Men det borde vara ett bekymmer för regeringspartierna. Inte minst klimatminister Romina Pourmokhtari upprepar ju gärna att just elektrifiering är svaret på hur vi ska nå allt mer avlägsna klimatmål.
I EU ska den sista personbilen med bensin- eller dieselmotor vara såld 2035. Beslutet togs efter viss dramatik i våras. Tyskland med sin starka bilindustri fick kalla fötter, men till sist hittade man en kompromiss.
Motivet är förstås det samma som med reduktionsplikten. Fossilberoendet ska fasas ut. Industri och bilägare ska kunna planera.
M och Kd röstade för
En förklaring till att förbudet mot förbränningsmotorer gick igenom var säkert det breda stödet. I EU-parlamentet röstade både moderater och kristdemokrater för förslaget.
Eftersom Sverige var ordförandeland i våras var det dessutom Ebba Busch som skötte förhandlingarna om kompromissen.
Nu kommer signaler om att de konservativa byter fot inför sommarens EU-val. I ett utkast till valplattform från EPP-gruppen, där moderater och kristdemokrater ingår, vill man riva upp förbudet.
Kd:s dokusåpa
Andranamnet på den dokusåpa kristdemokraternas EU-lista blivit, Ella Kardemark, tycker att det är bra.
– Man måste vara beredd att ompröva beslut, säger hon till Svenska Dagbladet.
Nej Kardemark, man måste inte ompröva beslut. Inte efter mindre än ett år. Inte när målen ligger fast och klimatförändringarnas problem blir allt mer akuta. Inte när en hel industri och miljontals konsumenter behöver besked om vad som kommer att gälla.