Den svenska miljörasismen
Förbifart Stockholm är ett tydligt exempel på miljörasism:
Den åttafiliga motorvägen kommer att dras rakt igenom Skärholmen.
När den kommer fram till villaområdena runt Ekerö, Lovön och Grimstaskogen, då går motorvägen ner i en tunnel.
Framme vid Akalla och Hjulsta går motorvägen upp i ytläge igen. Åtta filer rakt igenom de barnrikaste områdena i Stockholm.
Miljörasism är ett begrepp vi importerat från USA. Det innebär att motorvägar och giftiga fabriker oftast hamnar i fattiga områden medan miljön bevaras i de rika. De fattiga invånarna har inte kunskap eller ork nog att protestera medan den välformulerade över- och medelklassen ställer till med ett sju helsikes liv så fort det byggs i deras grönområde.
Bara tanken på att regeringen skulle besluta om en åttafilig motorväg rakt genom ett villaområde är absurd. Helt otänkbar i dag. Men att dra åtta filer genom folktäta och barnrika förorter är en helt annan sak. Lite avgaser får de tåla. Inte ens Socialdemokraterna säger något.
–?Man bryr sig inte om förorterna och det är diskriminerande, säger Rebwar Hassan från Miljöpartiet i Skärholmen.
Det var miljöminister Andreas Carlgren som presenterade förbifarten på en presskonferens i Rosenbad. Motorvägen kommer att minska utsläppen, sa han trosvisst trots att till och med Vägverket hävdade motsatsen.
Annat var det i början på nittiotalet. Då ville moderater, folkpartister och socialdemokrater dra en trafikled rakt över Ekerö där Andreas Carlgren var ett helt rasande kommunalråd. En vansinnig sextiotalslösning, sa han då om motorvägen. Han trodde inte på stora trafiklösningar.
Härom kvällen visade SVT:s Uppdrag granskning de gamla bilderna på den unga arga Andreas Carlgren i jättestora brillor. De glasögonen förlorade han väl samtidigt med miljöengagemanget. Kvar blev en välkammad miljöminister som tappat känslan för storstadsmiljön.
På presskonferensen visade han upp kartan över förbifarten och kallade den en seger för miljön. Och på en punkt blir väl förbifarten en seger för just Andreas Carlgren. Motorvägen kommer nu att gå i tunnel under hans gamla Ekerö.
Ekerö är skyddat. Det är Skärholmen, Akalla och Hjulsta som drabbas av miljörasismen.
Förbifarten kommer i vilket fall försämra klimatet. Snart åker Andreas Carlgren och Fredrik Reinfeldt ner till Köpenhamn för att övertala alla andra länder att minska sina utsläpp av koldioxid.
Runt 15?000 besökare beräknas komma till Köpenhamn som nu förvandlas till en belägrad stad.
För tolv år sedan var jag på klimatmötet i Kyoto. Den sista förhandlingsnatten sov ingen, framåt gryningen var avtalet klart och hela mötet applåderade den svenske ordföranden Bosse Kjellén. Det var stort.
Det återstår att se om svenskarna får applåder även den här gången.