Inga järnvägar – inget alternativ
En docent i transportsystemanalys, en professor i statsvetenskap, en professor i transportekonomi och en professor emeritus i internationell ekonomi är tillsammans tankesmedjan SNS konjunkturråd. Dessa fem personer har gått igenom genomförda, pågående och planerade investeringar i transportinfrastruktur och kommit fram till att nästan alla stora järnvägsbyggen är olönsamma.
Struntar och underskattar
När politikerna vill bygga saker som Västlänken, Botniabanan och höghastighetståg underskattar de investeringskostnaderna och struntar i analyser som visar att projekten är samhällsekonomiskt olönsamma, menar forskarna. I en debattartikel i Dagens Nyheter kommer de med flera förslag på hur de allmänna resurserna ska utnyttjas mer effektivt. Det handlar bland annat om att förhindra medfinansiering från offentliga och privata aktörer. Så kan de mest olönsamma prestigeprojekten stoppas. Men det handlar också om att bygga upp expertkommittéer och låta oberoende experter granska de samhällsekonomiska analyserna. Oberoende experter och kostnadseffektivitet är säkert bra, men det finns vissa saker vi inte kommer runt.
Landet måste hålla ihop
Sverige är ett exportberoende land där gruv- och tillverkningsindustrin står för huvuddelen av exportintäkterna. För många industrier spelar järnvägstransporter en avgörande roll och vi kan se hur tågstockningen på järnvägen drabbar både arbetspendlare och godstrafik. Att inte bygga järnväg är liksom inget alternativ. Det är fullt på vägarna. Att flytta över transport av trä, malm och människor till bussar och långtradare – vilket vi tillslut måste om vi inte rustar och bygger – går inte. Dessutom finns det ett värde i att bygga järnväg i till exempel Norrbotten som aldrig kan finnas med i olika experters kalkyler. Nämligen att landet ska hålla ihop och att alla ska med.
Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.