Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Pressade löner efter bisarra upphandlingar

Brovaktaren Michael tjänar 111 kronor timmen

Aftonbladet avslöjade ett kafka-liknande öde på svensk arbetsmarknad i lördags. Brovakten Michael tjänar 111 kronor timmen efter 14 år i yrket. Trafikverket hävdar att de inte kan påverka hans villkor för att arbetsplatsen är lagd på entreprenad. Utan att Michael lämnar kuren har hans anställning skjutsats mellan företag.

"En kompis dotter säljer glass i sommar, och tjänar mer i timmen än jag" säger han till Aftonbladet.

Skift på 12 timmar

Brovakterna kommunicerar med både skeppare och polis, ser till att biltrafiken flyter fram över broar som stundtals behöver öppnas för att släppa igenom sjötrafiken. Broar kan vara en farlig utrustning, 2016 avled fem personer i ett brittiskt popband som ignorerat broöppningen. De föll 30 meter, rakt ned i en kanal i Södertälje. För Michaels del innebär arbetet 12-timmarspass på skift.

Eftersom företagen som budar Trafikverkets upphandlingar går under olika kollektivavtal innebär det att Michael upprepade gånger börjar om på lägsta lönenivån. För fackförbunden blir de avtalshoppande brovakterna ett bekymmer. Det är svårt att göra insatser för anställda som Trafikverket vid nästa upphandling lämnar över till ett företag under ett annat fackligt ansvarsområde.

”Helt sjukt”

Upphandlingshärvan är till och med så bisarr att ett intervjuat företag helt gett upp att försöka vinna upphandlingar.

"Det är så sjukt alltihop att det inte är någon idé. Det är bemanningsföretag som går in, och anställer ungdomar som saknar den utbildning och erfarenhet som krävs. Och ger löner som inte är av denna värld. Och Trafikverket bryr sig inte, de kollar inte upp någonting utan tar bara lägsta pris", säger företaget.

Vi har hört den här berättelsen förr. Upphandlingarna ska göra verksamheterna mer effektiva och säkra kompetens som saknas i myndigheterna. Men alltför ofta har upphandlingen istället inneburit pressade villkor för de som arbetar på plats.

Trafikverket pekar på sina riktlinjer om att ta det billigaste erbjudandet med kollektivavtalsenliga villkor. Det om något visar problemen som finns i systemet. Alla aspekter av en effektiv, säker drift kan inte kokas ned till den billigaste prislappen.

Måste städas upp

Ingen skulle anta det om den billigaste begagnade bilen på Blocket. Så varför antar vi det om arbetsgivarna?

Medan Michael inte ens lämnar posten på Hjulstabron studsar han mellan arbetsgivarna. Det om något visar att vi måste städa upp i det här bisarra systemet.


Brovaktaren Michaels situation är en röd tråd av ett upphandlingssystem blint för andra faktorer än kostnad. Målet är ofta att säkra kompetens som inte finns i våra offentliga system, men slutar lätt upp med att människor hamnar mellan stolarna eller att löner dumpas. Det är tydligt att upphandlingarna måste styras upp.

Hur tycker du vi ska lösa alla upphandlingshärvor?

Chatta med Malin Malm. Chatten öppnar klockan 09, men det går bra att ställa frågor redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Tack för den här morgonen! Detta var det vi hann med idag. Detta blir också min sista ledarchatt här på Aftonbladet, i alla fall för denna sommar. Tack för allas stora engagemang, alltid fint att få chatta direkt med er som läser sidan.

    Ha en bra dag!

  • Godmorgon Malmberget!

    Politiskt färgad kommer alla ledarskribenter vara. Men vill säga att jag ändå håller med om att politiken ytterst är ansvarig. Alla politiska partier borde få frågor hur de vill styra upp det här systemet, för arbetare som Michaels skull, för oss brukare av tjänsterna i fallet med 1177 som skrivits tidigare här på ledarsidan. I EU om det så krävs. Jag blir irriterad när alla beslutsfattare står frågande vid sidan av för att vi lämnat över så mycket av vår samhällsdrift på marknaden. Det betalar vi för nu.

  • Malin, sluta att vara så politiskt färgad. Upphandlingslagstiftningen finns i alla EU länder oavsett färg. Det är vår lokala kompetens som är svag och våra kommuner med politiskt styre som accepterar det. Felet är politikens inte lagens

    Malmberget
    12 aug 2021
  • Godmorgon Johanna!

    Det skulle vara nåt som partierna verkligen skulle behöva svara på. Vi har ju skrivit om tråkiga säkerhetseffekter av att centrala samhällsfunktioner lagts på privata bolag tidigare på ledarsidan. Vad tycker de om ett upphandlingssystem som har så många skandaler? Hur vill de lösa det? Det skulle vara bra om alla behövde svara ordentligt på i valrörelsen.

  • Till synes och sist är det vår riksdag och regering som bär ansvaret. De skyller ofta på EU men glömmer gärna bort att det är de själva som bestämmer i EU. Hur ska partierna och politikerna lösa detta? Den frågan skulle jag vilja få ett svar på.

    Johanna A
    12 aug 2021