Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Svenska män vill ha törstiga bilar

DRICKER BARA EL Det bilälskande Sverige måste styra om – annars klarar vi aldrig klimatmålen. Men ­vägen dit måste inte bara handla om uppoffringar. Teslas nya modell lanseras för de breda folklagren, med ett betydligt lägre pris än tidigare, och Volvo räknar med att ha en elektrisk bil på marknaden 2019.

4 APRIL 2016. Klimatet

Försäljningen av nya bilar slår alla rekord. Svensk fordons­industri går på högvarv och det är bra för Sverige. Våra framgångar mäts på Volvo och självklart är det bra att bilindustrin anställer igen.

Svenskarna vill gärna köpa stora bilar och helst av allt en Volvo. Eller vi kanske ska skriva de svenska männen, för det är ju mest män som äger bilar i det här landet så det är alltså de som vill ha stora, starka och törstiga bilar. Om vi skippar den psykologiska analysen kan vi ändå konstatera att det här har blivit ett problem.

För höga utsläpp

Jämfört med EU-genomsnittet har Sverige 15 procent högre utsläpp från transportsektorn. Vi har verkligen stora och ­törstiga bilar, konstaterar Per Kågeson, professor emeritus på KTH.

Även om nya bilar släpper ut mindre koldioxid kör vi så mycket mer att en del av minskningen äts upp. Det här går på tvärs mot klimatöverenskommelsen från Paris. Svenskarna ska inte köpa fler bilar, de ska köpa färre. De ska inte köra mer, de ska köra mindre.

Ställer höga krav

– Koldioxidutsläppen ska ner väldigt fort. Annars klarar man inte de uppsatta 1,5 eller 2-gradersmålen. Det handlar om att på några få årtionden i stort sett helt fasa ut fossila drivmedel, säger Per Kågeson till Ekot.

Det ställer höga krav på det bilälskande Sverige. Fler måste åka tåg och tunnelbana, kollektivtrafiken måste snabbt byggas ut. Transporterna av varor ­måste också effektiviseras och elektrifieras.

Men allt kan inte vara upp­offringar. Den svenska lusten till bilar kan faktiskt kanaliseras till något bättre.

Styr bort från bensin

I veckan har Tesla presenterat sin modell nummer tre. Den har en räckvidd på över 30 mil och kommer att kosta som en mellanstor Volvo. Tidigare ­teslor har legat i lyxbilsklassen, men nu kommer alltså modellen för de breda folklagren och den beräknas nå Europa 2018. Även Google och Apple testkör mindre elbilar och Volvo räknar med att ha en helt elektrisk bil till försäljning 2019.

Hittills har det låga oljepriset hållit utvecklingen tillbaka, men med politiska beslut går det att styra bort från bensinen. Dessutom behöver elbilarna fler laddstolpar.

Om Sverige ska fortsätta att vara ett billand får regeringen sätta fart på den utvecklingen.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Följ ämnen i artikeln