Carlgren – en Tiger
Spelar ingen roll om de åker till klimatkonferensen i Köpenhamn eller till en akutmottagning i Florida. Veckan handlade om män som vill ha allt utan att tänka på konsekvenserna.
Vi kan ta miljöminister Andreas Carlgren som ett av veckans exempel. I tv-programmet Korseld berättade han hur viktigt det är för föräldrarna att kunna ta bilen för att hämta på dagis, handla mat och köra ungarna till hockeyträning. Och det utan att förstöra miljön.
Full frihet i bilen, alltså, och med en övertro på att allting fixar sig i framtiden. Andreas Carlgren säger att han litar på vår uppfinningsrikedom när det gäller att få fram nya bränslen som inte är skadliga för miljön.
Vi har hört argumentationen förr och jag är rätt säker på att veckans andra man tänkte likadant när han smög iväg till sina cocktailservitriser. Det fixar sig bara man är lite uppfinningsrik. En man vill ju njuta av sin frihet.
Andreas Carlgren säger att han vill ha bilfrihet för familjer som måste handla mat. Men statistiken visar att maten köps av kvinnor som tar bussen hem.
Det är männen som tar bilen för att köra till jobbet och de njuter av sin frihet sittandes i oändliga bilköer medan de petar sig i näsan. Ja, inte är det mat de handlar i varje fall.
Den verkliga klimatvännen är en låg-lönekvinna som bor i lägenhet, konstaterar Karin Bradley, forskare på KTH i Stockholm. Klimatbovarna hittar man i villaområden med bilkörning, husuppvärmning och en allmänt hög konsumtion.
Karin Bradley vänder upp och ner på hela klimatdebatten och frågar varför u-länderna ska bli som i-länderna när det kanske är i-länderna som borde lära av u-länderna, som verkligen kan hushålla med sina resurser.
Därmed inte sagt att de fattigare länderna ska stanna i ren fattigdom. De ska ha stöd för att utvecklas, men i en ny, modern och klimatvänlig form. Västvärlden har misslyckats med oväder, torka och översvämningar som resultat.
Vår överkonsumtion drabbar främst de fattigare länderna och därför är det bra att EU i går beslutade att bidra med 75 miljarder kronor (7,2 miljarder euro)
i snabbt klimatstöd till fattigare länder. Det var mer än väntat.
Men det minsta man kan begära.