Kal och Ada är för trängselskatt 2014
Förra veckan presenterade Göteborgs universitet den västsvenska SOM-undersökningen. Bland annat visar den att 64 procent av västsvenskarna är egativa till den trängselskatt som införs i Göteborg den 1 januari 2013. Bara 24 procent är positiva.
Om ett år är siffrorna förmodligen omvända. Det var vad som hände i Stockholm när trängselskatten infördes på försök 2006. Vid folkomröstningen
i samband med valet samma år röstade en majoritet av stockholmarna för.
Sedan dess har trängselskatt blivit en självklarhet. Eftersom den faktiskt fungerar.
Själv är jag göteborgare i förskingringen och tycker att diskussionen om trängselskatt i Götet är något svårbegriplig.
Göteborg är i desperat behov av satsningar på infrastruktur för att i framtiden klara konkurrensen från Stockholm och Malmö. Annars går framtidens jobb och företagsetableringar någon annanstans.
Trängselskatten utgör nästan halva finansieringen av dessa infrastrukturinvesteringar. Den står för 14 miljarder medan staten bidrar med 17 av hela
paketet på totalt 34 miljarder.
Det ska finansiera förbättrad kollektivtrafik, järnvägssatsningen Västlänken, Marieholmstunneln till Hisingen och en ny Göta älvbro. Att vänta med investeringar tills trafikinfarkten är fullständig eller Göta älvbron ramlar ner i Göta älv är rimligen inget alternativ.
Frågan om trängselskatt var stor i valrörelsen 2010. De två partier som var emot, Sverigedemokraterna och det lokala populistpartiet Vägvalet, fick tillsammans under tio procent i Göteborg. Ändå driver Göteborgs-Tidningen frågan om att folkomrösta om just trängselskatten. Trots att det bara är två år sedan valet. Det är rent oseriöst.
Alla de argument som nu framförs om trängselskatten i Göteborg användes med kraft även i Stockholm. Nu har vi facit.
De visade sig helt enkelt vara fel.