Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nya Karolinska är inte byggt för människor

Läkarna glömde kontakta anhöriga när Betsy dog

Nya Karolinska sjukhuset.

Det känns som en novell av Kafka.

Maria Ahlsdotter söker efter svar när hennes sambo Betsy har omkommit i en olycka. Kontakten - eller försöken till kontakt - med läkarna på Nya Karolinska universitetssjukhuset får håret på armarna att resa sig.

Från att polisen ger besked om dödsfallet till att en läkare tar kontakt med Maria hinner det gå fyra dygn.

Fyra dygn. Av sorg, chock, förtvivlan och desperata försök att få veta vad som har hänt.

Maria Ahlsdotter räknar till 21 samtal det första dygnet. Plus en hel del tid där hon blivit runtbollad i telefonköer eller kopplats vidare.

"För att sedan hamna någonstans där signalerna till slut bara dör i ingenstans", skriver Maria Ahlsdotter på sin Facebook-sida.

Den kurator hon lyckas få kontakt med på sjukhuset lägger in flera noteringar i systemet, men utan resultat. Ingen läkare ringer upp.

Till slut skriver kuratorn en lapp och sätter den på avdelningens dörr.

Efter helgen ringer någon upp.

Läkaren beklagar inte sorgen. Förklarar bara att kontakten med anhöriga helt hade fallit bort.

att kontakta anhöriga borde vara en av de mest självklara rutiner när en människa avlider på ett sjukhus.

Vid den här tidpunkten har Betsy redan hunnit flyttas till rättsmedicin. Maria Ahlsdotter och barnen får inte komma och se på henne och ta farväl. Det dröjer ytterligare drygt en vecka innan det är möjligt.

Småsaker kan falla mellan stolarna.

Men att kontakta anhöriga borde vara en av de mest självklara rutiner när en människa avlider på ett sjukhus.

Det allra mest bisarra med den här tragiska historien är dock Nya Karolinskas egen oförmåga till självkritik.

När kuratorn gör en intern avvikelseanmälan på dödsfallet går det nämligen undan.

Avvikelsebegäran har avslagits med motiveringen: "Det låter jobbigt för de anhöriga att de själva fick söka information. Men eftersom rutin saknas för hur anhöriga ska kontaktas då patient avlider på traumarum har ingen rutin brustit.”

Eftersom ingen rutin finns så har ingen rutin brustit?

Det är ett ytterst bekvämt förhållningssätt till att sjukhusets hantering av ett dödsfall fullständigt havererat.

Effekten har inte blivit bättre vård. Däremot en upphackad vårdapparat där den ene inte har en aning om vad den andra gör.

Nya Karolinska skulle bli Stockholmsmoderaternas skrytbygge. Istället har det som kom att bli världens dyraste sjukhus, betalt av skattebetalarna, blivit ett skolboksexempel på hur det kan gå när marknaden flyttar in på sjukhus.

Effekten har inte blivit bättre vård. Däremot en upphackad vårdapparat där den ene inte har en aning om vad den andra gör.

Det är fint och glansigt. Det är tekniskt och digitalt.

Men människorna, den som vården ska finnas till för.

Den delen har man inte riktigt tänkt på.

Och saknar man rutiner, då finns det ju inga rutiner att bryta mot.