Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Borås behöver också en modern järnväg

Vardagen och arbetet måste fungera

Den senaste valrörelsen bevakade jag till stor del från Borås, staden som röstar som Sverige röstar. På många sätt var det spännande. Möten med engagerade människor, samtal om politikens verkliga problem och bilder av demokrati i vardagen.

Under det där året utvecklade jag till och med en viss sympati för Norrby IF. Klubben har några tuffa omgångar framför sig i superettan.

Projektet innebar en massa tågresor. Oftast bytte jag till rälsbussen i Herrljunga. Ett stillsamt avbrott i resan. Någon gång åkte jag hela vägen till Göteborg för att ta tåget förbi Hindås, Rävlanda och Bollebygd.

Järnvägssträckan har kallats Sveriges sämsta. Jag vet inte det.

Man kan inte låta bli att imponeras av ingenjörsarbetet från 1880-talet

Det är sant att tåget krängde hit och dit på sin väg upp från kusten och att resan gick orimligt långsamt. Å andra sidan är det vackert och man kan inte låta bli att imponeras av ingenjörsarbetet från 1880-talet.

Som förebild för en modelljärnväg skulle den vara toppen. Som bärande del i ett modernt transportsystem mellan två stora städer i samma arbetsmarknadsregion duger den inte alls.

Nya snabbjärnvägar handlar bland annat om det här. Att knyta ihop Sverige så att människor i städer som Borås och Göteborg kan få sin vardag att fungera. Att göra det möjligt för företag att söka efter rätt arbetskraft i en större region.

I Borås fall tillkommer en sak. Tvärs igenom staden löper ett stort sår som delar centrum från den gamla arbetarstadsdelen Norrby. Här ligger stationen och här går dagens järnväg. Men framför allt var det här textilfabrikerna låg. Nu är de flesta borta.

I dag består området till stor del av ödetomter och bilparkeringar. Förhoppningen är att det är här den nya snabbjärnvägen ska gå. Det är därför ytan inte har exploaterats.

Bilderna från Borås kommer för mig när Trafikverket nu säger att de nya banorna behöver dras utanför städerna, utom i Stockholm, Göteborg och Malmö. Annars ryms inte projektet i budgeten på 230 miljarder kronor.

I Borås skulle det betyda att människor får fortsätta att åka buss till och från Göteborg. En av de stora vinsterna med den nya järnvägen skulle inte bli av.

För mig låter det så dumt att jag inte riktigt vill tro det. Visst, vi behöver klimatsmarta transporter mellan våra storstäder och jag förstår att Miljöpartiets EU-parlamentariker vill kunna åka tåg till Bryssel. Men vardagen och arbetet måste också fungera, även i Borås.

Det är omöjligt att bedöma Trafikverkets kalkyl. Däremot är det klart att infrastrukturminister Tomas Eneroth inte kan acceptera en lösning som i praktiken bara skulle gynna de största städerna.

Den tidigare infrastrukturministern och centerpartisten Åsa Torstensson kanske aldrig förstod det men Borås behöver en modern järnväg.