Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Munkavle på gummiarbetarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-28

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I går förmiddag skulle de tre facken på Continental berätta om den konsultrapport som tagits fram på deras begäran. Rapporten låg som grund för förhandlingarna mellan företaget och klubbarna förra fredagen, förhandlingar som strandade.

I Gislaveds Folkets hus skulle pressen få del av detaljerna.

För detta satte dock företagsledningen stopp. Continental hotade rent ut att kräva de anställdas organisationer på skadestånd om siffror och andra uppgifter ur rapporten redovisades.

– Rena 1800-talsmetoder, som en av de fackliga företrädarna uttryckte det när jag talade med honom efter presskonferensen.

Ställda inför detta maktspråk valde däckklubben att plocka bort siffrorna från presentationen.

Så vad kan vara så hemligt att en multinationell jättekoncern vill sätta munkavle på de lokala fackklubbarna i Småland?

Enligt tidningen Dagens Arbete, som redan i lördags kunde avslöja huvuddragen i den hemligstämplade rapporten, är slutsatsen att det går att tillverka däck lönsamt i Gislaved. En fabrik koncentrerad på nordiska vinterdäck kan drivas i Continentals regi. Koncernen har redan den typen av nischfabriker.

Ett alternativ skulle vara att sälja. Det finns minst en svensk industriman, Kjell Nilsson, som visat intresse för Gislavedsanläggningen.

Dessutom lägger löntagarkonsulterna ansvaret för att fabriken i dag anses för liten på de tyska ägarna. De har inte investerat för att låta produktionen öka. En satsning på omkring 160 miljoner kronor skulle sannolikt ha räckt för att rädda Gislaved. I stället har vinsterna samlats på hög.

Dessutom anser konsulterna att koncernen underskattat kostnaderna för en nedläggning och samtidigt överskattat de vinster ägarna kommer att göra.

När koncernchefen Manfred Wennemer för en vecka sedan besökte Sverige för att diskutera Gislaveds framtid med näringsminister Björn Rosengren avfärdade han kategoriskt att fabriken skulle kunna drivas lönsamt.

– Vi tror helt enkelt inte på den uppgiften, förklarade Wennemer. De människor som gör det antagandet förstår inte däckindustrin.

Med tanke på att de tyska direktörerna och den svenska näringsministern just kommit överens om att undersöka om någon annan kunde ta över produktionen kändes dödsdomen mycket definitivt.

Dagen efter strandade förhandlingarna.

Det är uppenbart att Continentals ledning inte har tänkt ändra sig i fråga om Gislaved. Fabriken ska läggas ner. Löften till svenska näringsministrar eller de egna anställda som antyder andra lösningar är egentligen bara dimridåer.

Det är dock också klart att Continentals ledning till varje pris vill undvika en offentlig debatt där de affärsmässiga motiven för nedläggningen granskas. Det visar inte minst gårdagens hysteriska hot.

På måndag reser ett hundratal gummiarbetare från Gislaved till Hannover för att protestera hos koncernledningen. Fabriken i Gislaved kommer inte att försvinna i tysthet.

Ingvar Persson