Ordningsbetyg dålig populism
Folkpartiledaren Jan Björklund har två barn i skolåldern. Men han är inte bara far, han har dessutom varit skolminister i snart åtta år.
Om någon skulle känna till den svenska skolans alla problem så borde det vara Björklund. Ändå får man en känsla av att han levt som i ett parallellt universum.
I går lanserade han ett förslag om ordningsbetyg i skolan. Med skarp information till föräldrarna ska det bli ordning och reda i klassrummet, verkar Björklund mena.
Föräldrar är välinformerade
Den som har minsta erfarenhet av svensk skola vet att bristande ordning inte är ett informationsproblem. Tvärtom – föräldrar är välinformerade och försöker för det mesta tillsammans med skolan hantera problemet.
Den intressanta frågan är om det görs på rätt sätt.
Andelen barn med diagnoser, som yttrar sig i koncentrationssvårigheter, impulsivitet och hyperaktivitet har formligen exploderat. I Västmanland
– bara för att ta ett län i mängden – har andelen barn med adhd åttadubblats under de senaste tio åren.
Detta är något som varje förälder har stött på – antingen som föräldrar till ett barn med diagnos eller som en av dem som svär över det stökiga barnet
i klassen som tar för mycket av lärarens kraft och tid.
Tar inte problemen på allvar
Svenska skolan har hamnat i en negativ spiral. För att få mer resurser till ditt barn, så att det klarar kunskapskraven, behövs i många fall en diagnos. Men i många fall ger diagnosen inte någon större hjälp och vägledning för hur barnet ska klara skolan.
Att hantera barn med diagnoser slukar resurser, men problemen individualiseras. Om klasserna varit tillräckligt små, om extraundervisning satts in i tid och om läraren hade fått hjälp med att hantera barn med koncentrationssvårigheter av olika slag hade många akuta ordningsproblem aldrig uppstått.
Det är sorgligt när politiker – som borde veta så mycket bättre – väljer kortsiktig populism framför att ta skolproblemen på allvar.