Rusch efter energirådgivning – "Många är desperata"
Publicerad 2022-08-18
De skenande elpriserna har gjort att energirådgivningen i södra Sverige blivit nerringd av oroliga privatpersoner som inte klarar sina elräkningar.
– Många är desperata, man vill spara in på varenda kilowattimme, säger utvecklingsledare Anna Mattsson.
Den senaste veckorna har antalet samtal fördubblats till energi- och klimatrådgivningen i Skåne jämfört med normala nivåer, enligt Anna Mattsson, som arbetar som utvecklingsledare på Energikontoret Skåne.
– Vi såg även en kraftig ökning tidigt i våras, i januari till mars, när elpriserna drog iväg. Och nu under senare delen av sommaren har vi haft en kraftig våg av samtal, säger hon.
Energi- och klimatrådgivningen är en kostnadsfri tjänst i kommunerna som finansieras med stöd av Energimyndigheten, och som ger råd bland annat om hur man kan minska sin energiförbrukning.
Gamla tips går hem
Samtalen till rådgivningen har inte bara ökat kraftigt i Skåne utan i hela södra delen av landet, enligt Anna Mattsson, som i sin roll som nationell samordnare har tät kontakt med övriga regionala energikontor. I norra delarna syns däremot inte samma trend.
Många som ringer vill veta hur de kan spara el – på snabbast möjliga sätt.
– De gamla tipsen, som att lägga locket på kastrullen, har inte gått fram på många år – men de lyssnar folk på nu. Samtalen handlar också om att man är orolig för att klara kostnaderna och vill veta om man ska lägga de pengar man har på investeringar som sänker elförbrukningen, eller om man ska spara dem till elräkningarna, säger Anna Mattsson.
Vågen av samtal har gjort att rådgivarna som svarar är hårt ansatta och behövt stöd kring hur de ska hantera alla oroliga människor, berättar Anna Mattsson.
– De är energiexperter och inga psykologer. Bland annat har vi jobbat med att de ska hänvisa folk vidare till exempelvis skuldrådgivare eller socialtjänst om de behöver bistånd eller stöd.
Värre till vintern
Rådgivningen är även öppen för mindre och medelstora företag och samtalen har även ökat från företagare som är i ekonomiskt trångmål på grund av höjda elkostnader och fort vill kapa sin el-användning. Något som ofta är mer komplext att ge råd kring, enligt Anna Mattsson.
– Villor är ganska lika varandra, medan företag ofta har väldigt olika förutsättningar.
Och behovet av rådgivning kommer sannolikt bara att växa, konstaterar Anna Mattsson:
– Vintern har ju inte ens börjat, och redan är många oroliga för hur mycket de kommer att behöva frysa för att de måste dra ner på temperaturen. Jag tror att det definitivt blir längre väntetider för rådgivning.
Flera kommuner har nu ansökt om mer pengar från Energimyndigheten för att kunna växla upp sin energirådgivning, enligt Anna Mattsson.
– Förhoppningen är att kunna anställa nya medarbetare och att fler ska kunna växla upp till heltid för att möta de ökande behoven.