Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fraktkrisen slår mot Ikea – mängder av varor slut i lager

Möbeljättens drag: Hyr in egna fartyg

Uppdaterad 2021-09-08 | Publicerad 2021-09-07

Hemmafixare som beger sig till något av Ikeas varuhus riskerar att mötas av tomma hyllor.

Företaget har drabbats av stora leveransproblem på grund av coronapandemin.

– Vi beklagar verkligen den här situationen, säger Mattias Hennius, pressansvarig.

Oregelbundna leveranser, färre hamnarbetare och brist på råvaror. Coronan har satt världshandeln i gungning.

Ett av alla företag som påverkas av problemen är den svenska möbeljätten Ikea.

– Vi har ett sortiment på omkring 10 000 produkter och normalt sett kan man köpa de allra flesta direkt i våra varuhus eller på nätet. Men i nuläget är tillgängligheten lägre än vad vi skulle önska, säger Mattias Hennius, pressansvarig på bolaget.

Brist på 1 000 produkter i Storbritannien

Strulet innebär att mängder av kunder får vänta länge på sina varor. Det gäller bland annat den populära garderobsserien Pax.

”På grund av den pågående pandemin så har vi vissa begränsningar både vad gäller tillverkning och leverans av våra produkter. Det här påverkar lagerstatusen i våra varuhus och på Ikea.se och vi beklagar om det skapar problem”, skriver företaget i ett meddelande till kunderna på hemsidan.

Ikea vill inte uppge hur stora problemen i Sverige är. BBC har rapporterat att det råder brist på runt 1 000 olika produkter i Storbritannien.

– Det kan röra sig om den storleksordningen även här, säger Mattias Hennius.

– Men det går inte att säga en exakt siffra eftersom det varierar över tid.

”Gör allt vi kan”

Rådet till möbelsugna shoppare är att kontrollera lagerstatus på sajten.

– Många av våra kunder är vana vid att det bara är att åka till Ikea och plocka med sig det man vill ha. I nuläget finns det en risk att varan du är ute efter inte finns inne. Därför är det bra om alla tittar på vår hemsida innan man ger sig iväg.

Ikea råder kunder till att kolla lagerstatus på hemsidan innan man ger sig av till en fysisk butik.

Enligt Hennius hjälper Ikeas personal gärna till med att hitta ersättningsprodukter.

– Vi har 10 000 bra produkter i sortimentet. Ofta finns det likvärdiga alternativ.

När problemen kommer att vara åtgärdade är i nuläget oklart.

– Det här är en situation som drabbat hela världshandeln. Vi har vidtagit en mängd åtgärder. Vi har bland annat hyrt in egna fraktfartyg och köpt egna containrar, säger Mattias Hennius.

– Vi gör verkligen allt vi kan för att lösa detta.

Skärmdump från Ikeas hemsida.