Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Så mycket pengar bränner vi på alla hjärtans dag

Uppdaterad 2019-02-13 | Publicerad 2018-02-12

Den fjortonde februari är snart här igen och manar oss att dra på spenderbyxorna.

Omsättningen under alla hjärtans dag-veckan ökar, men ligger samtidigt något under genomsnittet under året.

Hur mycket är vi villiga att spendera på denna högtidsdag som infaller kort efter jul- och nyårshelgerna?

Alla hjärtans dag är, precis som de flesta andra högtider, en stor dag – inte bara för oss konsumenter, utan även för handeln.

Enligt en ny rapport från Svensk Handel är veckan kring den fjortonde februari den åttonde viktigaste högtiden för handeln, baserat på hur handlare själva uppskattar vikten av veckan.

Få spenderar mer än femhundra

Trots att alla hjärtans dag är på uppgång försäljningsmässigt är omsättningen fortfarande cirka fem procent lägre än en genomsnittlig vecka under året. En trolig förklaring är högtidens placering i almanackan.

– Februari är en svag månad rent allmänt, med en svagare köpkraft efter jul, nyår och hela januari. Alla hjärtans dag-veckan växer och omsättningen ökade från 2016 till 2017, men räcker inte riktigt till för att konkurrera med årssnittet, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Exakt hur mycket svenskarnas alla hjärtans dag-firande omsätter har Svensk Handel inga siffror på, men en färsk konsumentundersökning visar att de flesta, 32 procent, planerar att lägga mellan 200 och 500 kronor på firandet.

Ungefär lika många, 31 procent, tänker spendera mellan 100 och 200 kronor. Det är vanligare att man tänker lägga mindre än 100 kronor än att lägga mer än 500 kronor på firandet. 24 procent jämfört med 14 procent.

Blommor och choklad går fortfarande hem

Svensk Handels rapport konstaterar emellertid att alla hjärtans dag inte är en särskilt viktig högtid för handeln – men av stor betydelse för vissa delbranscher.

För dagligvaruhandeln är högtiden en stor sådan, och det är framförallt två kategorier som får ett rejält uppsving under veckan. Pralinförsäljningen var hela 80 procent högre under förra årets alla hjärtans-vecka, jämfört med en genomsnittlig vecka samma år.

En annan kategori som föga förvånande ökar kring högtiden är ”växter och tillbehör”. En inte alltför vågad gissning är att blombuketter står för en stor del av den kakan.

Följ ämnen i artikeln