Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Därför levereras inte paketet från Postnord direkt till din dörr

Publicerad 2020-08-13

Har du alltid undrat varför ditt paket från Postnord inte levereras hem till dig, trots att du sitter redo vid dörren med telefonen i handen?

Det beror faktiskt inte på lathet hos chaufförer eller hektiska scheman, visar en undersökning DN gjort.

I pandemitider är det många som föredrar att önskade varor kommer till dörren, i stället för att ge sig ut och trängas i butiker.

Men trots att valet om att få paketet levererat direkt till dörren, i en byggnad där det finns portkod, är det flera som fått svaret att paketet ändå inte gått att leverera.

Men det är inte en miss från Postnords sida, utan det är ett beslut som ligger bakom, skriver DN som tagit reda på svaret.

Det som har skett är att när beställningen gjorde så begärdes inte kundens portkod eller telefonnummer, vilket gör att chauffören inte kan ta sig in. Detta trots att Postnord ska ha tillgång till alla portkoder i landet.

Det finns en förklaring. När brev skickas sker det på uppdrag av staten vilket innebär att de får ta del av portkoderna. Men när paket levereras – är det en konkurrensutsatt verksamhet.

Det är inte en miss från Postnords sida som gör att paket inte levereras direkt till dörren.

Postnord hävdar att om de utnyttjar sina portkoder är det orättvist. Det är också komplicerat att dela med sig av koderna, då alla fastighetsägare i sånt fall måste ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att konkurrenterna också tar del av uppgifterna.

Postnord vill istället bli bättre på att säga åt leverantörer att begära portkod och telefonnummer vid beställningen.

Knepet för att slippa lämna hemmet

Men det förklarar inte varför beställaren får svaret att det är hen som inte gick att nå.

– Vi kan bli tydligare i våra felkoder. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet, säger Mathias Krümmel , som är operativ chef för Postnord, till tidningen.

Men det finns ett kryphål. När kunden gör en beställning kan portkoden och telefonnumret skrivas in i adressfältet, vilket ökar chansen att det kommer fram till chauffören.

Följ ämnen i artikeln