Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Spotify har repat sig efter miljardsmällen

Spotify-aktien föll på New York-börsen i höstas

Uppdaterad 2019-03-13 | Publicerad 2019-02-06

Musiktjänsten Spotifys aktie har börjat repa sig efter höstens kursras på New York-börsen. Men det är fortfarande 20 miljarder kronor i börsvärde som har gått upp i rök räknat från noteringen våren 2018.

Den tolvåriga svenska framgångssagan Spotify för en hård kamp om intäkterna från den snabbt växande musikkonsumtionen på nätet.

Bland motståndarna finns välkapitaliserade amerikanska giganter som hårdvarujätten Apple och den annonsdrivna sökjätten Google. Därtill präglas sektorn av en ihållande marginalpress från ett stort utbud av plattformar med piratkopierad gratismusik.

Höjde insatserna

Spotify höjde insatserna i april i fjol, med en notering av bolagets aktie på New York-börsen. Och i dag är det dags för första bokslutet som noterat bolag.

Investerare hoppas i rapporten få signaler om förbättrade marginaler. Målet är inställt på en bruttomarginal – det vill säga vad som återstår när produktionskostnaderna dragits från försäljningsintäkterna – på 30–35 procent. Men lönsamheten pressas då det mesta fortfarande handlar om att ta så stora marknadsandelar som möjligt, behålla erövrade positioner och vara först ut på nya tillväxtmarknader.

I Spotifys egna utsikter talas det om att fjärde kvartalet kan ge allt från en rörelsevinst på 15 miljoner euro till en förlust på upp till 35 miljoner euro. Snittprognosen bland analytiker ligger enligt analytiker på SEB kring en förlust på 17 miljoner euro.

Ingen fara på taket

En förlust är dock ingen katastrof.

– Kan de visa att de kan växa i den här snabba takten och hålla förlusterna på rimliga nivåer är det absolut ingen fara på taket. Bolaget prioriterar tillväxt framför att visa lönsamhet, säger Joakim Dal, partner i den Londonbaserade investeringsfonden GP Bullhound, som sedan 2014 är en i raden av Spotifyägare.

A och O för affärsmodellen är i stället ett stort inflöde av nya abonnenter. Prenumerationsavgifter utgör i dagsläget cirka 90 procent av intäkterna. Annonsintäkterna från Spotifys gratiserbjudande, med betydligt lägre marginaler, står för resten.

Analysföretaget Zacks.com pekar dock i en analys på att många nya Spotify-användare lockas in i streamingtjänsten med så kallade familje- och studenterbjudanden. Detta trycker ned bolagets så kallade arpu, det vill säga den genomsnittliga intäkten per användare.

Expansionen i tillväxtländer ger samtidigt inte det lyft som man skulle kunna vänta sig. Köpkraften är betydligt lägre där och negativa valutaeffekter äter upp mycket.

Förväntningarna är dock på helspänn inför bokslutet. Spotifys aktiekurs har lyft till nästan 140 dollar per aktie, bland annat sedan det spekuleras i att Spotify är på väg att köpa den Brooklyn-baserade podcast-producenten Gimlet för över 200 miljoner dollar.

Sämre än snittet

Bland analytiker är rekommendationen "köp" vanlig och riktpriset bland analytiker ligger i snitt på nästan 180 dollar per aktie.

Vägen till denna betydligt högre värdering än vad bolaget har i dag är dock lång och farofylld. Och under det gångna halvåret har Spotify-aktien gått sämre än snittet för sektorn.

Spekulation om uppköp av Spotify förekommer också, även om det är långt ifrån något huvudspår bland långsiktiga investerare enligt Joakim Dal.

– Spotify är i dag kontrollerat av grundarna, Daniel Ek och Martin Lorentzon. Ett uppköp skulle i dag behöva komma med en väldigt stor premie för att de skulle tycka det var intressant, säger han.

– Vi tror att det här kommer att vara ett betydligt större och mer värdefullt bolag om fem år än vad det är i dag, tillägger han.

Fakta

  • Inför bokslutet för 2018 skryter Spotify med att ha 200 miljoner månatliga aktiva användare och 87 miljoner betalande så kallade premiumabonnenter i 78 länder och områden runt om i världen
  • Ett kliv uppåt i såväl antal användare och länder togs i november, då Spotify gjorde en stor framstöt i Mellanöstern och Nordafrika. Streamingtjänsten lanserades då i Saudiarabien, Egypten och Marocko och ett tiotal andra länder i regionen. Samtidigt fick användarna ett rejält tillskott av arabisk musik att välja på.
  • Summa summarum har Spotify ett ganska betydande försprång till tvåan, Apple Music, som nyligen summerade sina abonnenter till cirka 50 miljoner användare.

Följ ämnen i artikeln