Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Flygplatskaos och strejker hotar i Europa

Publicerad 2022-07-06

Köande flygresenärer på Arlanda i början av sommaren. Arkivbild.

Flygplatskaoset med långa köer, inställda avgångar och personalbrist är långt ifrån över i Europa.

Och SAS är inte det enda flygbolaget som tampas med strejkhot.

Det är nu i juli som semestersäsongen börjar på riktigt på flera håll i Europa. Något som knappast kommer att göra de ringlande långa köerna på de europeiska flygplatserna kortare.

Värst drabbade är de större flygplatserna som fortfarande brottas med stora utmaningar – som Heathrow och Gatwick i London, Schiphol i Amsterdam, Charles de Gaulle i Paris och även Dublin Airport, enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

– Vi får nog räkna med att det höga trycket kommer att fortsätta genom högsäsongen i Europa, säger Hans Jørgen Elnæs.

Flygplatserna har till viss del försökt hämta sig från chocken som kökaoset i början av sommaren innebar.

Schiphol, Gatwick och Heathrow har till exempel skurit ned på antalet rutter för avgående och ankommande flyg till flygplatserna för att få ner antalet resenärer och göra trycket mer hanterbart för personalen.

”Förhindra att det eskalerar”

Frågan är om detta lindrar kaoset – eller bara förhindrar att det blir ännu värre.

– Det kanske gör att det inte eskalerar mer än vad det redan gjort, säger Hans Jørgen Elnæs.

Det höga trycket gör också att flygplatsernas sårbarhet inför oförutsägbara – och i bland oundvikliga – händelser ökar, som till exempel ett strulande bagageband, att strömmen går eller att vädret är dåligt. Häromveckan stod bagagebandet vid incheckningen på Arlanda stilla, vilket orsakade långa köer och många resenärer riskerade då att missa sina flyg, rapporterade flera medier.

Grundproblemet är också att det råder stor brist på flygplatspersonal på flera håll i Europa efter pandemin. Många anställda valde då att sluta och gick vidare till andra yrken. Att lära upp ny personal tar sin tid.

– Därför tar det längre tid i alla funktioner, som check-in, säkerhetskontrollen och bagagehantering, och det har också varit strul med att bagaget inte kommer dit det ska och blir försenat, säger Hans Jørgen Elnæs.

Höjda löner

Åtgärder har även vidtagits på vissa håll för att göra någonting åt bemanningsproblemet. På till exempel Schiphol flygplats har lönerna för flygplatspersonalen höjts under sommaren.

Samtidigt är det flera strejker som har planerats in under juli och de kommer att drabba resor inom Europa. För British Airways nalkas en strejk de närmsta veckorna när personalen kräver höjda löner.

För några dagar sedan gick spansk Ryanairpersonal ut med att de kommer att strejka under tolv dagar i juli för bättre arbetsförhållanden, rapporterar CNBC. Easyjets spanska personal har aviserat att man kommer att strejka denna månad och i helgen började även flygplatspersonal på Charles de Gaulle strejka för högre löner, skriver Reuters.

173 flygavgångar ställdes även in efter det att SAS-piloterna gav sitt strejkbesked under måndagen, sedan de skandinaviska pilotfacken och SAS-ledningen inte lyckats komma överens om ett nytt kollektivavtal.

– Här är det viktigt att de som ska resa till och från Skandinavien följer med i informationen som släpps från flygbolaget, oavsett vilket det är. De rutter som berörs av strejkerna kanske flyger till Arlanda, säger Hans Jørgen Elnæs.

Kan lindra kaoset

Men det finns också några ljusglimtar i det kaos som drabbat flygplatserna i sommar. En strejk som var planerad av brittiska Ryanairpiloter lyckades avvärjas efter förhandlingar i slutet på juni, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Även om många resenärer får sina flygresor med SAS inställda under strejken, så kan detta samtidigt bidra till att lätta lite på kökaoset.

– Det är svårt att hitta biljetter med andra flygbolag nu under högsäsongen, vilket kan innebära att många passagerare inte kan ta sig i väg från Arlanda alls, säger Hans Jørgen Elnæs.