Nordea: Störningar i online-systemet
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-12-27
Fortfarande oklart när problemet blir löst
Nordeas kunder hade problem med internetbetalningar och kontantuttag på torsdagen.
Efter ett par timmar var problemet avhjälpt.
Ett stort antal läsare som hört av sig i dag berättar att de har problem med Nordeabetalningar och uttag.
”Det går inte att ta ut kontanter i bankomaterna i Malmö. Träffat på flera som inte kan ta ut", skriver en läsare i ett mejl till Aftonbladet.
Läsaren Mimmi skriver: "Årsskifte och Nordeas & PlusGirots betalningsystem klappar ihop!"
"Sitter på mitt företag nu efter julledigt och ska göra betalningar till i morgon och som vanligt går det inte att komma åt tjänsten, i detta fallet Plusgirot. Detta händer alldeles för ofta för att vara ok".
Nordea: Ingen prognos än
Ragnar Roos, biträdande informationschef på Nordea:
– Vi har störningar i våra onlinesystem. Vi håller på att undersöka vad det kan bero på och lösa det så snabbt som möjligt. Är det någon av våra kunder som får merkostnader så ersätter vi det naturligtvis, säger han.
Aftonbladets läsare uppger att de varken kan betala med kort när de handlar i affärer, ta ut pengar eller betala räkningar på nätet.
– Det är onlinesystem och där ingår bankomater, kort och nätbank.
Allt har alltså havererat?
– Nej, inte allt, det är störningar och trögheter i systemet. Vi arbetar för full för att lösa det.
Finns det någon prognos?
– Inte just nu, du kan återkomma senare i dag, säger Ragnar Roos på Nordea.
Vid 15-tiden fungerade onlinetjänsterna igen.