Paolo Roberto köptes ut från sitt matmärke – för 126 kronor
Vd:n vädjar om hjälp för att bli av med produkterna
Publicerad 2020-05-20
Paolo Robertos företagsimperium håller på att kollapsa efter sexköpsskandalen.
Entreprenören fick bara 126 kronor i ersättning när han köptes ut från livsmedelsmärket som bär hans namn.
– Det är ett bolag i spillror som Paolo lämnar efter sig, säger vd:n Dani Evanoff.
Träningsinspiratör, matentusiast, programledare – och företagare.
Paolo Roberto, 51, har länge odlat bilden av sig själv som en framgångsrik entreprenör med flera företag inom en rad olika branscher.
I själva verket är hans verksamhet koncentrerad kring ett enda bolag: Punch Drunk Entertainment.
En stor del av intäkterna har kommit från samarbeten, där Paolo Roberto varit frontfigur för en rad verksamheter. Efter att han i torsdags greps i en stor polisrazzia och sedan erkände sexköp har avtalen strimlats i snabb takt.
Fick 126 kronor när han köptes ut
Redan dagen efter tillslaget beslutade Evanoff Group AB, som står bakom varumärket ”Paolos”, att klippa banden med mångsysslaren.
– Jag trodde inte att det var sant när jag fick höra vad som hänt. Vi var alla chockade och besvikna, säger vd:n Dani Evanoff till Aftonbladet.
– Nu känner jag också en ilska. Det är så många som drabbas av det som han har gjort.
Förutom att avsluta alla samarbeten har Evanoff också återlöst Paolo Robertos aktier i det dotterbolag som äger märket ”Paolos”.
– Han hade 126 stamaktier, och han fick en krona per aktie. Det var mest för att vi skulle ha en summa att skriva på ett papper, säger Dani Evanoff.
– Det finns ingen verksamhet alls i bolaget längre, men det finns ett enormt lager av varor som ingen vill ha.
”Kan tvingas förstöra hundratusentals produkter”
Enligt Dani Evanoff handlar det om hundratusentals förpackningar av pasta, krossade tomater, pizzabottnar och annat som nu är omöjliga att sälja.
Han uppmanar livsmedelshandlarna att hjälpa till för att hitta en lösning.
– Många säger att de inte vill befatta sig med produkterna, och jag har full respekt för den inställningen.
– Men samtidigt står vi här med massor av grejer som vi kan tvingas att förstöra. Det går emot allt vi står för när det gäller matsvinn.
Skulle ni inte kunna skänka maten till behövande?
– Jag kan känna så här: Vore det verkligen rimligt? Det här handlar om vad en enskild individ har gjort, ska jag då ta hela jävla smällen för det här?
– Det är inget fel på produkterna, Paolo tjänar ingenting om vi säljer dem.
Restaurangkedjan sa upp avtalet
Även restaurangkedjan Pane Fresco har brutit med Paolo Roberto. Han hade ett royaltyavtal med en fast och en rörlig del, vars storlek avgjordes av rörelsens resultat.
– Vi hade en klausul i avtalet som gjorde att det kunde sägas upp om han misstänktes för ett brott, säger delägaren Magnus Eklycke.
– Det utgick ingen kompensation alls.
Det finns två Pane Fresco-restauranger i Stockholm. Båda är nu i rekonstruktion.
– Vi har tappat omkring 80 procent av omsättningen på grund av coronapandemin.
Hur har antalet gäster påverkats av den senaste veckans händelser?
– Omsättningen är så pass liten ändå, så vi har faktiskt inte sett någon skillnad.
– Men det har blivit fler bokningar efter att vi gick ut med pressmeddelandet där vi väldigt tydligt tog avstånd från det Paulo Roberto gjort.
Ex-frun: Håller på att avsluta samarbetet
Den tidigare hustrun Lena Arrelöv är en nyckelperson i Paolo Robertos företagande. Efter separationen 2012 har de fortsatt att att driva Punch Drunk Entertainment tillsammans.
”Jag är sluggern medan min exfru Lena Arrelöv är otroligt viktig när det gäller strategi, förhandlingar och långsiktig planering!”, skrev Paolo Roberto i ett inlägg på Instagram tidigare i år.
Nu kan även det vara på väg att förändras.
”Jag håller på att avsluta samarbetet med Paolo Roberto”, skriver Lena Arrelöv i ett sms till Aftonbladet.
Hon avböjer att kommentera saken ytterligare, med hänsyn till de gemensamma barnen.
Aftonbladet har utan framgång sökt Paolo Roberto för en kommentar.