Klarna-bråket växer: ”Värsta krisen på många år”
Publicerad 2023-10-31
Konflikten mellan Klarna och facken växer.
Nu vittnar anställda om den ”värsta krisen på många år”.
– Läget verkar helt låst, säger en källa till Aftonbladet.
På måndagsmorgonen gick ytterligare ett fackförbund, Akademikerförbundet SSR, ut med att de varslar om stridsåtgärder mot Klarna.
Detta i sympati med Unionen och Sveriges Ingenjörer som har hotat med att deras medlemmar ska gå ut i strejk om inte Klarna går med på fackets krav: Att införa kollektivavtal.
– Kollektivavtal är grunden för trygga jobb och bra villkor i Sverige. Vi kommer att stötta våra medlemmar och de förhandlande fackförbunden tills ett kollektivavtal har slutits, säger Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR i ett uttalande.
Möttes av jubel
Samtidigt växer vreden på motståndarsidan. Enligt Aftonbladets uppgifter kallades samtliga anställda i Stockholm in till ett krismöte av vd:n Sebastian Siemiatkowski i slutet av förra veckan.
– Läget verkar helt låst. Det här är den värsta krisen för Klarna på många, många år, säger en anställd som Aftonbladet har pratat med.
Enligt Breakit, som tidigare skrivit om mötet, ska vd:n ha mötts av jubel när han äntrade scenen, och ska bland annat sagt att ”en strejk är en hemskt dålig idé och det kan ge konsekvenser som vi kanske inte kan återhämta oss från”.
Kritiserade Unionen-chefen
Under mötet gick Siemiatkowski även till hårt angrepp mot Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt inför de anställda, enligt Aftonbladets uppgifter. Han ska bland annat ha sagt att han har tappat förtroendet för Wästfelt. Vd:n har tidigare kritiserat förhandlingschefen på X (tidigare Twitter).
Martin Wästfelt har nåtts av liknande uppgifter om att han ska ha omnämnts på stormötet.
– Jag har aldrig träffat honom, men det gör jag gärna. Hela vår idé är ju att om det är oklarheter eller missuppfattningar, då har vi ett ansvar att reda ut de sakerna.
Klarna tillbakavisar dock uppgiften om att vd:n ska ha kritiserat förhandlingschefen under stormötet:
”Sebastian gick igenom processen och poängterade att Martin inte var närvarande vid förhandlingsmötet då Sebastian ville få svar på ett antal frågor”, skriver Klarna i ett mejl.
Martin Wästfelt beskriver att det är många känslor som just nu blossar upp.
– Det är inget önskvärt att det blir så heta känslor, men man får konstatera att det är det. Det kan bli ännu hetare känslor de dagar som kommer beroende på hur saker och ting utvecklar sig.
”Vi avråder från att göra det”
Samtidigt rapporterar SvD om att ett meddelande gått ut till samtliga Klarna-anställda, där de förväntas uppge om de ska delta i strejken eller inte. Unionen uppmanar nu sina medlemmar att inte skriva på en sådan lista.
– Det är inte så konfliktsystemet i Sverige funkar på arbetsplatserna, så vi avråder våra medlemmar från att göra det. Bolaget tycker att det är besvärligt att inte veta vilka som ska bryta ut i en konflikt, men det är ju spelets regler.
Är kollektivavtal det enda som skulle kunna få er att undvika en strejk?
– Ja, det är det. Den frågan som jag uppfattar är den största, är den lagreglering som följer när man har kollektivavtal. Alltså att en arbetsgivare måste förhandla innan man gör viktigare förändringar. Det är det som heter att mbl:a. Det är där striden står och det är det våra medlemmar vill ha.
Martin Wästfelt utvecklar:
– Dels för att slippa konfronteras som individ direkt, utan att det i stället blir som en organisation som förhandlar på en kollektiv nivå innan besluten fattas. Sedan har arbetsgivaren kvar beslutanderätten, men man måste förhandla innan. Därutöver är det skyddet för anställningsvillkor som kollektivavtalet för med sig som är angeläget. Det är inte så att det är dåliga villkor generellt på Klarna, men kollektivavtalet innebär ett annat skydd för villkoren.
Råder det en bred konsensus bland era medlemmar kring att ingå ett kollektivavtal?
– Ja, det skulle jag säga att det gör.
”Tror inte att det passar ett företag som Klarna”
Men bland de anställda är stämningen splittrad. Enligt Aftonbladets uppgifter är många anställda av åsikten att de inte vill strejka.
– Det snackas mycket om att detta sker precis före Black Friday och julhandeln, vilket gör det extra känsligt. Vi mångdubblar trafiken dessa veckor och är väldigt beroende av att allt funkar friktionsfritt, säger en anställd.
Vad anser du själv om konflikten?
– Jag har full förståelse för de som vill ha ett kollektivavtal men tror inte att det passar ett företag som Klarna.
Till Aftonbladet skriver kommunikationschefen Filippa Bolz, angående strejk-listan som de anställda kunde skriva på, att delar av meddelandet var olyckligt formulerat och kunde missförstås – och att de därefter korrigerat meddelandet.
Hon skriver också:
”Då vi är en licensierad bank med alla regulatoriska krav det medför, samt har ett ansvar mot våra kunder och alla våra medarbetare, pågår beredskapsarbetet inför en potentiell konflikt. Som ett led i det upprättade och delade vi ett formulär med våra medarbetare där de på frivillig basis fick meddela oss om de planerar att strejka eller inte.”
Om inte en uppgörelse är i hamn kommer strejken att bryta ut nästa tisdag, den 7 november.