Undersökning: Över hälften av svenskarna är trötta på reor
Blir 2020 första året Black Friday inte slår köprekord?
Uppdaterad 2020-11-27 | Publicerad 2020-11-18
Mängder av människor laddar upp för att göra fynd på Black Friday.
Men ute i stugorna finns en utbredd trötthet på reor, visar en ny undersökning.
– Många uppfattar att det förekommer lockpriser, säger Kristina Wärmare på Netonnet.
Ute råder grådaskigt novemberväder – men framför mobil- och datorskärmarna höjs temperaturen inför reahögtiden Black Friday.
I en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Prisjakt svarar över en tredjedel att det är ”ganska eller mycket troligt” att de kommer att köpa något under rean som traditionellt markerar starten för julhandeln.
”För mycket fokus på kampanjer”
Men samtidigt verkar det finns en viss kampanjmättnad bland svenskarna. Nätbutiken Netonnet har tagit hjälp av Yougov för att kartlägga människors inställning till perioder med nedsatta priser.
Resultatet? Över hälften av de tillfrågade uppger att de är reatrötta.
– Många tycker att det är för mycket fokus på kampanjer och priserbjudanden i samband med Black Friday, Cyber Monday, Singles Day och så vidare, säger kommunikationschefen Kristina Wärmare i en kommentar.
Rådet: Håll ett öga på priserna
En orsak till den svala attityden är att många misstänker att butikerna pumpar ut lockpriser för att fånga kunderna.
Kristina Wärmare uppmanar till eftertänksamhet och god planering inför ett eventuellt köp.
– Det finns många bra erbjudanden under kampanjperioder, men du måste hålla ett öga på priserna. Ibland verkar ett erbjudande vara bättre än det verkligen är.