Dåligt ljud i svenska mobilnätet
Publicerad 2013-09-24
Svenska operatörerna vill inte förbättra ljuder för kunderna
Ny teknik gör det möjligt att få bättre ljud i mobilnäten.
Men de svenska operatörerna vill inte förbättra ljudkvaliteten för sina kunder.
Ofta kan det vara svårt att höra vad folk säger när man pratar i mobiltelefoner. När det inte är täckningen som är problemet, beror ljudproblemen på att mobilnätet har en begränsning i hur många frekvenser av det mänskliga talet som kan föras över vid ett mobilsamtal.
Begränsningen gör det bland annat svårt att höra skillnaden på bokstaven F och S.
Men sedan några år tillbaka finns det teknik – HD Voice och Wideband audio – som gör det möjligt att förbättra ljudet under samtalen.
”Krävs arbete”
84 procent av världens alla operatörer har infört det nya systemet för att förbättra talkvaliteten för sina kunder, rapporterar Sveriges Radios program Vetenskapsradion.
Men ingen av de svenska operatörerna har velat införa systemet.
– Det är inte bara att skicka ut en ny mjukvara. Det krävs både hårdvara och arbete. Sedan är det alltid en avvägning vad gäller investeringar. Vad ger bäst effekt, att bygga en basstation till eller köpa ny funktion? säger Tommy Ljunggren, Telias utvecklingschef för mobilnäten i Norden och Baltikum till Vetenskapsradion.
Kan komma nästa år
I Sverige delar alla operatörer på mobilnäten, vilket också kan vara en av förklaringarna till att systemet inte har införts.
Tele2 och 3 har dock planer på att erbjuda sina kunder den förbättrade talkvaliteten nästa år, enligt Vetenskapsradion.