Pandemieffekten: Stort sug efter sexleksaker
Publicerad 2020-11-26
I tider av social distansering gäller det att ta saken i egna händer.
Siffror från Prisjakt visar att sexleksaker är hetare än någonsin.
– Vi tycker att det är jättebra, säger sexualupplysaren Pelle Ullholm.
Myndigheternas budskap är tydligt: För att stoppa coronasmittans framfart gäller det att vara mycket försiktig med knytandet av nya kontakter.
Men de kroppsliga behoven kan ju pocka på ändå, oavsett hur dystra budskapen är på presskonferenserna klockan 14.
En sammanställning från Prisjakt visar att intresset för sexleksaker har växt rejält under de dystra pandemimånaderna.
Från den 1 mars till den 3 november ökade antalet butiksklick i segmentet vuxenkul med drygt 130 procent, jämfört med samma period förra året.
”Testar mer grejer än tidigare”
Sara Malmström är marknadskoordinator på Kino Shop i Stockholm. Hon märker av det stora suget.
– Vår webb har gått om den fysiska butiken. Vi kan se att folk köper lite dyrare saker av bättre kvalitet, och att man kanske testar på lite mer grejer än tidigare, säger hon.
Tina Hagelin, ägare av sexshoppen Pistill, delar den erfarenheten.
– Jag tror att det beror på att människor blivit mer hälsomedvetna. Man vill investera i sin kropp, sin relation och sin sexuella hälsa.
RFSU: Bra med digitalt sex
Det hetaste för kvinnor är lufttrycksvibratorer, medan män är mest attraherade av lösvaginor.
Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU, välkomnar självhjälpstrenden.
– Vi tror på att man själv är sin säkraste partner. Vi vill lyfta upp digital dejting och digitalt sex som ett sätt att ta ansvar under den här tråkiga perioden.
Men det är inte bara i sexleksaks-kategorin som pandemin gör sig påmind. Intresset för kettlebells har ökat med hela 241 procent, och hårtrimmers är upp drygt 54 procent. Allt detta kan kopplas till de förändrade beteenden som följt i coronasmittans spår, enligt Prisjakt.