Trots miljardförlust – Spotifys aktie rapportrusar
Publicerad 2022-07-27
Spotify redovisade en förlust för årets andra kvartal på över två miljarder kronor, vilket överstiger de förväntningar som marknaden tidigare satt.
Samtidigt visar rapporten att bolaget slår sina egna prognoser vad gäller ökat antal användare. Beskedet fick bolagets pressade aktie att rusa över 14 procent i New York-börsens inledande handel, och slutade på plus 12,3 procent.
– Omsättningstillväxten och abonnenttillväxten är viktigare än resultatet, säger Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza
På onsdagen var det dags för svenska streamingjätten Spotify att lägga korten på bordet och redovisa resultatet för det andra kvartalet.
Det visade en förlust på över två miljarder kronor vilket översteg den av analytiker förväntade siffran på 1,6 miljarder kronor. Samtidigt redovisade bolaget att omsättningen landade på 29,9 miljarder kronor vilket till skillnad mot resultatet översteg marknadens förväntningar som satts till 29,3 miljarder kronor.
I en intervju med SvD säger Spotifys medgrundare och vd, Daniel Ek att han ser positivt på dagens rapport och menar att företaget trycker ”gasen i botten”.
– Vi känner oss ganska nöjda med det finansiella resultatet, och sett till helheten är vi väldigt nöjda med kvartalet, både med att antalet betalande kunder ökat och att antalet användare accelererat. Förra året var det något som marknaden var ganska oroade över, men vi går från styrka till styrka, säger Daniel Ek till SvD.
Även Avanzas Niklas Andersson uppger att han bedömer rapporten som Spotify presenterar som stabil, trots förlusten.
– Spotify är ett tillväxtbolag varpå omsättningstillväxten och abonnenttillväxten är viktigare än resultatet på sista raden för stunden. Det har funnits en allmän oro i marknaden om att stigande inflation och räntor ska undantränga hushållens konsumtionsutrymme, säger Nicklas Andersson.
Bolaget visar motståndskraft
Han tycker att rapporten gav svar på hur Spotify klarar av att hantera den rådande ekonomiska miljön.
– Rapporten visar med all tydlighet bolagets attraktions- likväl som motståndskraft. Bolagets vd Daniel Ek menar dessutom att den försämrade ekonomiska miljön vi befinner oss i inte haft någon materiell påverkan på verksamheten ännu.
– I sammanhanget bör man notera att bolaget både attraherar nya gratisanvändare likväl som premiumanvändare samtidigt som bolaget fortsätter satsa på nya områden såsom poddar och ljudböcker för en ännu större adresserbar marknad imorgon, vilket rimligtvis bör öka plattformens attraktionskraft, säger Nicklas Andersson
Höga personalkostnader
Bakgrunden till den ökade förlusten, som ska jämföras med vinsten på över 125 miljoner kronor under motsvarande kvartal föregående år, uppges av bolaget till stor del bero på högre personalkostnader. Dels pekar Spotify på att den globala säljavdelningen växt, men även att andelen anställda ökat genom förvärv som bolaget genomfört.
Men trots att resultatet slår på minussidan klämde bolaget till med ett starkt besked på ett mått som är helt avgörande för bolagets framåtdriv och tillväxt.
Fler användare än förväntat
Antalet användare per månad landade på 433 miljoner. Av dem är 188 miljoner så kallade premiumabonnenter, vilket innebär att de betalar för tjänsten. Användartillströmningen slog de av analytiker satta förväntningarna som låg på 429 miljoner där 187 miljoner skulle vara premiumabonnenter. Beskedet överträffade även bolagets egen prognos som satts till 428 miljoner användare, som nu alltså toppades med fem miljoner.
– Utvecklingen är mycket viktig och ett styrkebesked eftersom det visar att bolaget lyckas fortsätta attrahera nya kunder trots att vi befinner oss i en turbulent makrofinansiell miljö där hushållen sett sin köpkraft minska, säger Nicklas Andersson.
En annan positiv faktor som lyfts fram i rapporten gäller utvecklingen av reklamintäkter. Enligt bolaget stod 13 procent av den totala omsättningen av intäkter från reklam, vilket är den högsta siffran hittills för bolaget.
– En bredare intäktsbas är positivt för bolaget eftersom det innebär fler ben att stå på och därmed en lägre risk, säger Nicklas Andersson.
Aktien rusar i den inledande handeln
I onsdagens inledande handel på Wall Street rusade Spotifys aktie runt 14 procent. När börsen stängde hade aktien lyft 12,3 procent. Innan dagens rapport hade Spotifys aktie hittills i år backat 56 procent. Nicklas Andersson pekar på att det är ett osäkert läge i techsektorn, men ser en möjlighet för Spotifys aktie att fortsätta utvecklas positivt.
– Spotify har mer än halverats sedan årsskiftet men rapporten visar motståndskraft för bolagets affärsmodell varpå en positiv rapportreaktion är att vänta. Fortsätter denna trend så lär investerarnas förtroende stärkas ytterligare framåt. Sist men inte minst så har vi den senaste tiden sett att amerikanska långräntor fallit tillbaka, det är också en faktor som ökar riskviljan lite grann för denna typ av bolag.