Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Så har dyrtiderna förändrat dig

Publicerad 2023-11-16

Mindre ekologiskt, färre bilköp – men lika många resor som tidigare.

Så här har våra beteenden förändrats av lågkonjunkturen.

Ekologiskt prioriteras bort

När plånböckerna blir tunnare blir svenskarna mer restriktiva med vad som hamnar i matkassen. I fjol minskade försäljningen av ekologisk mat kraftigt – och hittills i år har trenden fortsatt, om än i något lägre takt.

Under första och andra kvartalet i år minskade försäljningsvärdet för ekologisk mat med 5,9 respektive 1,8 procent jämfört med samma perioder året innan.

– Försäljningsvärdet är en kombination av pris och volym, och det vi ser är att priserna har ökat men volymerna har minskat. Så det ser inte ut att vara jättedrastiska förändringar, men i volym så är det ganska stor skillnad, säger Ida Lind, marknads- och hållbarhetsexpert på Ekologiska lantbrukarna.

Samtidigt syns förändringar i vilken typ av ekologisk mat svenskarna lägger i korgen. Mejerivaror minskar mest, medan ekologiska ägg ökar.

– Om man tidigare kanske köpte en ekologisk oxfilé så köper man numera ekologisk köttfärs. Så man köper fortfarande eko, men man köper billigare ekomat.

Under tredje kvartalet minskade försäljningsvärdet endast med 0,5 procent.

– Sett över hela året så ser vi en minskning, men den dämpas. Vi ser ljuset i tunneln kan man väl säga, säger Ida Lind.

Färre nya vrålåk

Pengarna läggs numera på annat än nya bilar. Under perioden januari till oktober i år registrerades det totalt 78 941 nya personbilar till privatpersoner, visar statistik från branschorganisationen Mobility Sweden. Det är en minskning med ungefär 25 procent jämfört med samma period i fjol.

Men registreringssiffror är ett relativt trubbigt mått, säger vd:n Mattias Bergman.

– Registreringen kan påverkas av till exempel långa leveranstider och därför ske upp till ett år efter att du faktiskt har köpt bilen, säger han.

Mobility Swedens interna orderstatistik, som speglar de bilköp som görs just nu, visar ett ännu större tapp med start efter sommaren.

– Premiumbilar, det vill säga bilar som köps av de som har det väldigt gott ställt, är oförändrade. Men vad gäller resterande kunder så har många valt att köpa en bil med förbränningsmotor i stället för en elbil, och över hälften av kunderna köper ingenting alls utan behåller sin gamla bil, säger Mattias Bergman.

– Det här kommer att slå igenom fullt ut efter årsskiftet i registreringsstatistiken.

Mindre elanvändning - eller?

Under förra hösten och i vintras drog både företag och hushåll ner elförbrukningen tydligt när priserna steg. Jämfört med före pandemin ligger elförbrukningen fortsatt lägre i dag.

Men i oktober ökade elförbrukningen med nio procent jämfört med oktober i fjol, visar ny preliminär statistik från Energimyndigheten. Kylan och den senaste tidens låga elpriser kan förklara det. Siffrorna är dock inte korrigerade för den kallare utomhustemperaturen.

Semesterplanerna består

Däremot verkar svenskarna inte spara in på resandet– trots de dyrare tiderna. I oktober flög sammantaget 2,9 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, en ökning med sex procent jämfört med oktober i fjol.

“Utrikesresandet främst till Europa från Arlanda är fortsatt motorn i utvecklingen”, säger Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia, i ett pressmeddelande.

Utrikesresandet ökade med åtta procent till 2,1 miljoner resenärer jämfört med oktober förra året. Det totala inrikesresandet ligger däremot i princip kvar på samma nivåer som i fjol.

Vi flyger dessutom fortsatt mindre inrikes i dag jämfört med före pandemin.

“Sammantaget ligger inrikesresandet vid våra flygplatser kvar på cirka 70 procent av nivåerna för resandet före pandemin”, säger Jonas Abrahamsson.

Följ ämnen i artikeln