Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Banken varnar för fräcka pizzabedrägeriet

”Ringer och säger att de fört över pengar av misstag”

Uppdaterad 2020-12-14 | Publicerad 2020-11-02

Du tror att du godkänner en överföring – men i stället riskerar du att ge bedragare kontroll över ditt konto.

Den senaste veckan har ett stort antal bankkunder fallit offer för bedragarnas listiga knep.

– Vi vill varna människor så att inte fler råkar ut för detta, säger Linus Fugl, säkerhetsexpert på Danske Bank.

Förklaringarna varierar, men syftet är alltid detsamma.

Bedragaren kan påstå att en Swish-slant för en pizza har hamnat fel, för att sedan be offret sätta tillbaka pengarna. Andra gånger är det en Blocket-transaktion som uppges ha gått snett.

– Det finns exempel där bedragare hävdat att man fört över 40 000 kronor som betalning för en möbel på Blocket som i själva verket kostat 4 000, säger Linus Fugl, säkerhetsexpert och ansvarig för Danske Banks arbete mot bedrägerier.

– Sedan har säljaren förmåtts att föra tillbaka mellanskillnaden. Efter det brukar bedragarna vara väldigt svåra att få tag på.

Kräver tajming och tur

Nyckelmomentet i bluffen är att offret luras att starta bank-id-appen och slå in sin kod. Om bedragarna har kommit över personnumret kan de då lyckas ta sig in i måltavlans internetbank.

– Om du inte är uppmärksam när du matar in koden kanske du av misstag godkänner att du loggar in på din bank i stället för att skicka iväg pengar via Swish som du hade tänkt, säger Linus Fugl.

När tjuvarna väl är inne kan de till exempel föra över pengar mellan konton – så att det ser ut som att du faktiskt fått för mycket betalt för en vara.

– Det är inte de tekniska systemen som brister här. Men om man inte dubbelkollar att man loggar in på rätt ställe innan man klickar är det lätt att bli lurad.

Bedrägeriet kräver tajming – och lite tur.

– De kanske lyckas en gång av hundra som de försöker. Om vi blir lite mer uppmärksamma kan vi stoppa detta helt, säger Linus Fugl.

”Det känslomässiga är jobbigast”

Under de senaste dagarna har Danske Bank tagit emot ett stort antal samtal från kunder som lurats av de fräcka bedragare.

– Det handlar om 50–100 personer i Sverige som råkat ut för det här. I vissa fall har människor blivit av med runt 50 000 kronor.

– Det är naturligtvis väldigt mycket pengar. Men för många är det den känslomässiga biten som är jobbigast. De personiga bankuppgifterna är något väldigt privat, och det är kränkande att obehöriga skaffar sig tillgång till datan.

Linus Fugl avråder bestämt från att använda bank-id på uppmaning av någon okänd.

– Om någon påstår att en transaktion genomförts av misstag, be då personen ta kontakt med sin egen bank, säger han.

– De här bedragarna utnyttjar tilliten vi har gentemot andra människor. Det är väldigt fult.

Linus Fugl, säkerhetexpert på Danske Bank.

Bästa tipsen: Så undviker du att bli lurad

För aldrig tillbaka pengar till en någon okänd. Be i stället personen ta kontakt med sin egen bank.

Var uppmärksam och kolla en extra gång innan du slår in koden till ditt bank-id. Säkerställ att du verkligen gör det du har tänkt.

Om du är osäker, ta kontakt med din bank för rådgivning. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Kontakta polisen om personen som du har att göra med blir hotfull.

 

Källa: Linus Fugl, Danske Bank