Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Varnar för ultra fast fashion: ”Tar över världen”

Uppdaterad 2023-06-27 | Publicerad 2023-05-23

På bara några år har intåget av ”ultra fast fashion” fått hastighetsmätaren på trendcykeln att nästintill explodera.

Detta på bekostnad av klimatomställning och mänskliga rättigheter, enligt experter.

– Det finns många problem med den här utvecklingen, säger retailanalytikern Pontus Sellberg.

Kinesiska online-jättar som Shein har på kort tid slukat stora marknadsandelar inom ”online retail” genom att uppdatera utbudet snabbare och till lägre priser än någon annan konkurrent.

– Ultrasnabbt fast fashion tar över världen och det går extremt fort. Det utmanar klimatomställningen, säger Pontus Sellberg, retailanalytiker på Danske bank.

Shein placerar sig lågt på en rad hållbarhetsrankingar både gällande klimatanpassning, kvalitet, transparens och arbetsvillkor.

Granskades i dokumentär

I dokumentären ”Untold: Inside The Shein Machine” av brittiska Channel 4 avslöjas det att anställda i ett par av företagets fabriker har 16 timmar långa arbetspass, en dag ledigt i månaden och en månadslön som motsvarar knappt 6 000 kronor.

Shein svarade att man i en egen utredning kommit fram till att arbetsdagarna i två av deras fabriker var 13 timmar långa och att de ska vidta åtgärder.

I höstas publicerades det även en rapport från Greenpeace där det konstateras att Shein använder giftiga kemikalier i sin tillverkning som strider mot EU:s regelverk.

Klädjätten Shein är världens störta fast fashion-företag.

Under fliken ”Sustainability” på Sheins hemsida skriver företaget att de vill ”utnyttja modets kraft för att göra världen till en mer inkluderande och rättvis plats”.

De kallar hållbarhetsapproachen för ”evoluSHEIN”.

– De är inte transparenta nog för att det ska gå att lita på. Om man har så låga priser kan jag inte se det på något annat sätt än att det sker på bekostnad av miljö och mänskliga rättigheter, säger Pontus Sellberg.

Fortsätter att växa

Trots det fortsätter Shein att växa. I USA står företaget för hälften av all e-handel inom modesegmentet och är en av landets mest nedladdade appar.

Även i Europa drar bolaget fram som en orkan.

Samtidigt etablerar sig nya ultrasnabba klädkedjor från framförallt Kina.

– De poppar upp en efter en. Temu är en nyare variant och är redan jättestora i USA och håller på att etablera sig i Europa. De säljer kläder och andra varor som är ännu billigare än Shein. Det ser ut som en billig Amazon-sida.

Temu lanserades i USA så sent som september 2022 men blev i år landets mest nedladdade app då den gick om både Walmart och Amazon.

Nyheten om Temus nedladdningssuccé kom kort efter att företagets nya reklamfilm visades under Super Bowl.

Parollen? ”Shoppa som en miljardär – utan att vara en”.

Lågkonjunktur kan gynna

Shein och dess efterföljare har i stor mån riktat in sig på unga målgrupper med brist på eget kapital och har varit starka i sin marknadsföring på sociala medier.

Men enligt Pontus Sellberg utgör den svaga ekonomin ett gyllene tillfälle för bolagen att sätta klorna i ännu större delar av marknaden.

– Vi är i en lågkonjunktur, reallönerna går ner, konsumtionen går ner. Trenden mot ultra fast fashion är väldigt stark.

– Det är klart att vi tittar efter billigare alternativ när vi får mindre utrymme i plånboken. Då kanske miljötänket inte är lika aktivt i köpbeslutet.

Utöver orosmomenten kring klimatet och mänskliga rättigheter flaggar Pontus Sellberg dessutom för en snedvriden konkurrens.

– Man måste se till att konkurrensen blir lika, oavsett var bolaget har sitt ursprung. Det är extremt viktigt att man tar samma kostnad för miljö och mänskliga rättigheter i produktionen.

I USA har USCC (The US-China Economic and Security Review Commission) under våren vädjat till SEC (United States Securities and Exchange Commission) om att hålla en utfrågning av Shein.

De menar att Shein hotar amerikanska intressen och bland annat bör ställas till svars för anklagelserna om tvångsarbete i deras fabriker.

Detta efter att företaget startat sitt första amerikanska distributionscenter i Whitestown, Indiana samtidigt som det spekuleras om en börsnotering i USA.

”Ses automatiskt som del av kommunistpartiet”

Men Kinaexperten Frédéric Cho, vice ordförande i Sweden-China Trade Council, ser ett annat motiv till USCC:s oro.

– Både Shein, TikTok och Temu har etablerat sig fort i västvärlden. Det överraskar många. Man tycker att det ser obehagligt ut och vill ställa dem till svars. Det har mindre med deras direkta verksamheter att göra än att det ses som ett hot.

Enligt honom finns det risk att kinesiska bolag granskas orimligt hårt på grund av deras ursprung.

– Jag tror att de får extra sträng behandling för att de är kinesiska. Shein och TikTok är privata företag som inte har startats av partiet eller staten. Men i USA stämplas kinesiska företag automatiskt som partiets förlängda arm.

”Måste erövra EU och USA”

Shein har till exempel anklagats för att massproducera sina kläder genom odrägliga arbetsförhållanden och miljöskadliga metoder?

– Självklart har arbetsvillkoren varit sämre i Kina. Men kinesiska företag är under press även från den den inhemska marknaden  att skapa bättre arbetsförhållanden. De vill ha en tryggare framtid och skäliga pensioner.

Enligt Frédéric Cho finns det risk att kinesiska bolag granskas orimligt hårt på grund av deras ursprung.

Men hur kan de producera så mycket och så billigt?

– Jag har inte all fakta. Kina är världens största producent av i princip allt. Det har funnits en överkapacitet av kinesiska produkter och därför har man velat sälja utanför Kina. Det behöver inte innebära att det är dåliga arbetsvillkor.

Oavsett lär kinesiskt ultra fast fashion fortsätta sin framfart i väst. Shein startar nu upp ett europeiskt huvudkontor i Dublin samtidigt som det finns planer på ett distributionscenter någonstans i Europa.

Temu har sin bas i Boston och jobbar intensivt med att knyta till sig amerikanska och europeiska influencers.

– Tidigare var kinesiska företag inriktade på att bli stora inhemskt och det räckte. Nu är det viktigare att gå ut i väst och erövra EU och USA, det är bättre marknadsförutsättningar där. Jag tror inte att det kommer att sakta ned.

Följ ämnen i artikeln