Annas försäkring höjdes 48 procent
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-25
Orsaken: Hon har gamla kreditskulder
Plötsligt höjde försäkringbolaget premien med 48 procent.
Trebarnsmamman Anna Söderlund, 35, fick höra att gamla betalningsanmärkningar gjort henne till en högriskperson.
– Jag tycker att det är kränkande, säger hon.
I tio år hade Anna Söderlund i Tungelsta samlat familjens försäkringar hos Folksam. Men i april höjdes plötsligt premien från 1 082 kronor till 1 602 kronor per månad.
Först när Anna ringde till bolaget fick hon förklaringen: Betalningsanmärkningar för gamla kreditskulder och obetalda räkningar har gjort henne till en högriskperson i bil- och villaförsäkringen.
Existensminimum
– Jag förstår inte sambandet, och tycker att det är kränkande att dra alla över samma linje, säger hon.
Skulderna ska vara avbetalda i sommar.
– Jag lever på existensminimum. 500 kronor mer i försäkringspremie per månad skulle bli jättesvårt. Jag klarar mig alltid, men det är mina två hemmaboende barn som skulle drabbas, säger Anna.
Bytte bolag
Hon bytte försäkringsbolag. Men på Folksam är linjen hård mot kunder med anmärkningar.
– Den gruppen får dubbelt så mycket skadeersättningar som den som inte har betalningsanmärkningar. Det är en tydlig riskskillnad, säger Jan Samuelson, prisansvarig.
– Men vid sådana här prisförändringar måste vi skärpa oss och bli bättre på att informera.