Ökat sug efter tåg får SJ att satsa miljarder
Publicerad 2019-07-17
Ökat resande lyfter SJ:s resultat. Men den befintliga tågflottan räcker inte till för att möta den ökade efterfrågan.
– Just nu kan vi inte i alla lägen motsvara den efterfrågan som finns på marknaden.
Under andra kvartalet steg SJ:s rörelsevinst till 258 miljoner, från 113 miljoner kronor samma period i fjol. Intäkterna steg från 2 till 2,2 miljarder kronor.
De ökade intäkterna ska finansiera satsningar på totalt 12 miljarder kronor i upprustning och inköp av nya tåg under de närmaste åren.
Samtliga befintliga X2000-tåg ska rustas upp tekniskt och interiört och får därmed cirka 15 procent större kapacitet. Dessutom ska totalt cirka 60 nya tåg köpas in – 30 snabbtåg och 30 regionaltåg. De nya större regionaltågen väntas totalt kosta cirka 3 miljarder kronor.
Greta-effekt ger skjuts
– Vi kommer att öka vår kapacitet med 50 procent, äger SJ:s vd Crister Fritzson.
Enligt Fritzson är satsningen på nya fordon den största i bolagets 160-åriga historia och görs på grund av den kraftiga ökningen av resande man sett under de senaste åren.
TT: Hur mycket har ni att tacka Greta Thunberg och klimataktivismen för?
– Det har gett en extra skjuts under det senaste året, men vi har sett ungefär samma resandeökning under de senaste fyra, fem åren. För fem, sex år sedan hade vi ungefär 25 miljoner resenärer på våra SJ-tåg och förra året hade vi 32 miljoner resenärer.
Hela tågflottan rullar
Ökningen i fjol motsvarar cirka 14 fulla X 2000 om dagen. Detta gör att SJ har svårt att möta efterfrågan på marknaden.
– Alla tåg och alla vagnar rullar på för fullt. Vid peaktid under dagen blir våra tåg fulla.
När hela tågflottan utnyttjas samtidigt som järnvägsnätet rustas upp blir situationen lite känsligare, säger Crister Fritzson.
– Vi jobbar väldigt hårt varje dag för att kunna leverera det som kunderna förväntar sig, säger han och intygar samtidigt att såväl kundnöjdheten som punktligheten förbättrats.
Kapaciteten kommer att öka successivt från och med årsskiftet.