Nu höjer Vattenfall elnätsavgiften
Uppdaterad 2017-09-19 | Publicerad 2017-07-14
Vattenfall höjer elnätsavgiften för 870 000 kunder – för fjärde gången sedan 2015.
Det statliga elbolaget vill minska avbrotten.
– Vi har respekt för att den här höjningen drabbar våra kunder, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef på Vattenfall Eldistribution.
Elnätsavgiften för 870 000 Vattenfallskunder kommer att höjas med i genomsnitt sex procent i månaden från och med årsskiftet.
Det motsvarar ungefär 45 kronor för en villaägare och tolv kronor för en lägenhetskund.
Det är fjärde gången som Vattenfall höjer elnätsavgiften sedan 2015. Totalt kommer avgiften att ha höjts med över 30 procent nästa år, jämfört med 2015.
Orsaken till den nya höjningen är att det statliga bolaget vill minska antalet elavbrott.
– Vi har respekt för att den här höjningen drabbar våra kunder. Men det som skapar riktigt starka kundreaktioner är när elen inte fungerar, säger Eva Vitell, kund- och marknadschef på Vattenfall Eldistribution.
Norra Sverige värst drabbat
Men den senaste nätrapporten för 2016 visar att andelen kunder som har drabbats av elavbrott har minskat jämfört med året innan.
Under 2016 drabbades 64 procent av företagets kunder av elavbrott, jämfört med 67 procent 2015.
– Avbrottstrenden går åt rätt håll. Där vi gör investeringar hjälper det. Men det är fortfarande så många som 87 procent av våra kunder i norra Sverige som har avbrott. Det är för mycket så därför höjer vi avgiften för att kunna förbättra detta, säger Eva Vitell.
Antalet minuter per avbrott för varje elnätskund är ungefär sex gånger högre i de norra delarna av landet jämfört med de södra.
Vattenfall får inte ha ett avbrott på mer än 24 timmar. Håller ett avbrott i sig så länge får du som kund en lagstadgad ersättning. Men du kan få tillbaka pengar redan efter fyra timmar, då bolaget har infört en frivillig ersättning.
– Det har vi gjort för vi tycker inte att man ska betala en full elnätsavgift om elen inte fungerar, säger Eva Vitell.
Investerar flera miljarder per år
Majoriteten av alla elavbrott sker på landsbygden på grund av vädret.
Därför jobbar Vattenfall för att modernisera landsbygdsnäten, men samtidigt behöver kapaciteten för att möta den snabba tillväxten i storstadsregionerna öka.
Vattenfall ska därför genomföra projekt i en snabbare takt. Fram till år 2020 ska ungefär fyra miljarder per år investeras för att förbättra elnäten.
2,7 miljarder kronor riktas mot en särskild satsning i norra Sverige.
”För generöst mot monopolisterna”
Hur mycket bolaget får höja avgifterna för att finansiera sina investeringar är reglerat över en fyraårsperiod.
– Som det ser ut just nu kan vi inte jämna ut priserna över de här perioderna. Det skulle vi gärna vilja göra, säger Eva Vitell.
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund, menar att trenden att de stora el- och vattenbolagen höjer priserna har pågått under en lång tid.
– De senaste fem-sex åren har det varit väldigt kraftiga höjningar, säger han.
Han anser att det beror på att regelverket som styr prisbildningen på elmarknaden är svagt.
– Sedan har de ett högt avsättningskrav. Det är lättare att hämta hem monopolvinsterna som finns på elmarknaden. Det är alldeles för generöst mot monopolisterna och kunderna får betala priset.