Deras identiteter stals – tjuvarna köpte SJ-biljetter
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-22
Familjen Kjaerbeck trodde att de skonats från bedragarna som härjat i kvarteret.
Då damp en faktura på 27 000 kronor ned i brevlådan – från inkasso.
Någon hade kapat deras identitet och handlat förstaklassbiljetter på SJ.
Strax före påsk drabbades flertalet boenden i Björkekärr av identitetskaparna. En efter en fick de hem dyra tågbiljetter och inbetalningsfakturor – som de inte beställt.
– Då tänkte vi: ”Vilken tur att vi blev skonade”. Men vi hade råkat ut för precis samma sak, bara det att tjuvarna hade lyckats stjäla våra biljetter, säger Agneta Kjaerbeck, 39.
Fick inkassobrev
Några veckor senare damp ett inkassobrev ned i brevlådan – 27 000 kronor för obetalda förstaklassbiljetter.
– Jag ringde omedelbart till SJ. Hon suckade och lät väldigt uppgiven, biljetterna var redan använda. Men hon försäkrade mig om att vi inte skulle bli betalningsskyldiga.
”Inte vara så lätt”
Biljetterna, beställda i familjen Kjaerbecks namn och personnummer, var så kallade ”direktbrevsbiljetter”.
– SJ måste ändra sina rutiner. Det ska inte vara så lätt att beställa biljetter i någon annans namn. Eftersom det handlade om så mycket pengar var det ganska uppenbart ett bedrägeri. Men hade det varit fyra biljetter kanske de inte hade trott på oss, säger Agneta.
Maken Heini, 43, är skakad efter upplevelsen.
– Det har inte kostat oss pengar, men tid. Vi köpte en ny brevlåda ganska nyligen, nu måste vi köpa en till. Med lås, säger han.