Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Rekordökning av fall hos kronofogden

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-24

Så här undviker du att skuldsätta dig

Skickligare än Joe Labero. Så beskriver konsumentvägledaren dagens abonnemangsförsäljare.

Men se upp! I bakgrunden lurar kostnaderna.

– Företagen håller på att slå undan benen för ett sunt ekonomiskt tänkande. Det är helt sjukt, säger Jan Bertof, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Konsumentvägledare Maria Wiezell.

Andelen personer som lurats av vilseledande reklam ökar ständigt hos Kronofogden.

– Det är en illavarslande utveckling. Kronofogden har sett i sina register att fler och fler överkonsumerar och hamnar i skuld till de stora företagen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

I stenhård konkurrens marknadsför många företag genom att förvilla.

– Det blir allt vanligare med luriga erbjudanden. Företagen anstränger sig mer och mer för att få folk att köpa sånt de inte har tänkt sig, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Skickligare än Joe Labero

Hon nämner försäljare av telefonabonnemang i gallerior som ett exempel. Inte sällan hyr operatören in ett professionellt säljföretag för att sköta marknadsföringen.

– Många av de här är lika skickliga på att dupera konsumenter som trollkarlen Joe Labero är på att lura publiken, säger Maria Wiezell.

Du erbjuds en gratis telefon och vips! så har du bundit upp dig på 24 månader. Varje månad kommer en ny faktura.

"Gratis" telefoner

Men vänta nu, du har ju redan en telefon med ett abonnemang. Det här var ju bara en gratis telefon..

– De flesta har ingen aning om att de binder sig vid kostnader, säger Maria.

Försäljarna har blivit skickligare och hittat nya vägar. I dag räcker det med att säga "ja" någon gång under ett telefonsamtal för att binda upp sig.

– De spelar in dig på en ljudfil och muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, säger Maria Maria Wiezell.

Följ ämnen i artikeln