Nu löser kunderna in alla sina SAS-poäng
Publicerad 2012-11-15
Plundrad bonus-shop kraschade på torsdagen
Kunderna litar inte på att SAS överlever krisen.
Efter att flygbolagets vd i måndags inte kunde säga om man borde våga köpa biljetter cashar nu kunderna in sina intjänade flygpoäng.
– Vi har noterat större volym på EuroBonus-shoppen, säger SAS presschef Elisabeth Manzi.
Konkurshotet hänger tungt över SAS. Vd Rickard Gustafson var med i SVT:s Aktuellt i måndags för att prata om sin räddningsplan men hans medverkan fick motsatt effekt.
På frågan om folk borde köpa SAS-biljetter svarade Rickard Gustafson, som sänkt sin lön från 10 till 8 miljoner kronor, följande:
– Jag kan inte stå och bedöma vad olika personer ska göra. Jag tycker att var och en ska ta sig en funderare själv och bilda sig en egen uppfattning.
Det lugnade inte kunderna.
Bonus-krasch
På torsdagen kraschade SAS EuroBonus-shop, där man kan köpa produkter för sina bonuspoäng som man får med varje resa.
När Aftonbladet ringde upp SAS presschef Elisabeth Manzi klockan 10 på torsdagsförmiddagen och frågade om bonus-shoppen kände hon inte till något om en rusning.
Men när presschefen ringer upp en timme senare bekräftar hon:
– Precis som du noterat så ligger EuroBonus-shoppen nere på grund av hög belastning. Vi jobbar på att lösa problemet.
Beror belastningen på att många vill lösa in sina poäng just nu?
– Ja, vi har noterat att det är en större volym.
Borde alla lösa in sina poäng med tanke på att SAS är skakigt just nu?
– Vi går inte ut med några rekommendationer på det sättet. Planen som vi presenterade i måndags ska genomföras till hundra procent. Så det finns ingen rekommendation från vår sida att lösa in EuroBonus-poängen, säger Elisabeth Manzi.
I SAS sparplan ingår bland annat 1000 uppsägningar och lönesänkning för timanställd kabinpersonal från 150 kronor i timmen till 80 kronor i timmen, enligt TT.
Bonus-shoppen låg fortfarande nere klockan 1430 på torsdagseftermiddagen.