Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder
Publicerad 2022-02-07
Prisjämförelsesajten Pricerunner stämmer Google på minst 22 miljarder kronor. Detta efter att Google brutit mot konkurrenslagstiftningen.
– Det är dags att sätta stopp för de här stora techjättarna, säger vd Mikael Lindahl.
Med ett utslag i EU:s domstol i ryggen tycker sig Pricerunner ha tillräckligt på fötterna.
– Vi har hållit på i många år och förberett oss, säger Mikael Lindahl.
Stämningsansökan inlämnas till Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.
Redan 2017 beslöt EU-kommissionen att sökmotorjätten Google bröt mot konkurrenslagstiftningen. Google överklagade men i höstas gick EU:s domstol på kommissionens linje och fastställde böterna på 2,2 miljarder euro. Bakgrunden till den rättsliga tvisten är att Google vid sökningar på olika produkter länkar vidare till sin egen prisjämförelsesajt. På så vis går andra jämförelsesajter miste om trafik på sina sajter.
”Det låter mycket”
EU-domen öppnar för bolagen att driva sin egen process mot Google. Enligt Pricerunner har bolaget tappat ungefär 22 miljarder kronor i utebliven vinst.
TT: Ni har intäkter på 400 miljoner kronor på ett år. Hur kan ni komma fram till den här jättesumman?
– Det låter mycket, men det gäller under 14 år, och det gäller Storbritannien, Danmark och Sverige. Det är ingen hittepåsumma, säger Mikael Lindahl.
De 22 miljarderna kan bli mer, processen lär pågå ett tag, det tickar ränta, enligt honom.
Ny ägare
Pricerunner fick nyligen en ny ägare, även om papperen inte är helt klara ännu. Betaltjänstbolaget Klarna meddelade i höstas att man köper prisjämförelsesajten för nio miljarder kronor.
TT: Har det någon betydelse, det är dyrt driva skadeståndsprocess?
– Nej, vi hade gjort det oavsett, säger Lindahl.
Även de förra ägarna, bland andra Creades med Sven Hagströmer i spetsen och H&M-ägaren Karl-Johan Persson, är rätt stadda i kassan, säger Lindahl med glimten i ögat.
Enligt Pricerunnerchefen har bolaget inte haft någon underhandskontakt med Google för att lösa tvisten utanför domstolen.
– Nej, ingenting.
”Fungerar väl”
I en kommentar till TT skriver Frederic Abrard, Googles chef för shoppingannnons-systemet, att de förändringar som bolaget gjorde i systemet för shoppingannonser 2017 fungerar väl.
”Pricerunner har valt att inte använda sig av shoppingannonser på Google, och har kanske därför inte sett samma goda resultat som andra. Vi ser fram emot att försvara vår sak i domstol”.