Daniela fick besked om återbetalning – sen har det varit tyst
”Något är väldigt, väldigt skumt”
Uppdaterad 2020-07-31 | Publicerad 2020-07-29
Hennes resa med Norwegian ställdes in redan i mars.
I dag har Daniela Gonzales fortfarande inte fått någon återbetalning – trots att hon lovades pengarna absolut senast den 20 juli.
– Det är väldigt ”hysch-hysch” med allting, säger hon.
Den 30 juni fick Daniela Gonzales, 39, ett glädjande mejl från flygbolaget Norwegian.
– Vi blev så glada, äntligen hörde de av sig och sa att de gjort en återbetalning och att pengarna alldeles strax skulle vara på vårt konto, säger Gonzales.
Men dagarna gick, inget hände och när hon hörde av sig till Norwegian igen fick hon svaret att det kunde ta upp till 14 arbetsdagar innan återbetalningen gick igenom.
– Det innebär att vi skulle ha haft pengarna på kontot absolut senast den 20 juli. Nu är det nästan augusti. Det är något som är väldigt, väldigt skumt, säger hon.
Resan till Malaga bokades redan i februari. I mitten av mars fick Daniela Gonzales ett sms där det stod att flyget tvingats ställa in till följd av coronapandemin. Hon fick även ett mejl där det framgick vad hon behövde göra för att få tillbaka sina pengar.
– Jag fyllde i alla papper med en gång, men sedan dess har jag bara väntat och väntat och väntat. Det har varit omöjligt att nå dem via telefon och på mejl svarar de bara med automatiska meddelanden.
Tålamodet tryter
När hon inte visste hur hon skulle gå vidare gick hon till slut in på på flygbolagets Facebooksida. Där hittade Daniela över tusen kommentarer, de flesta från andra personer som i samma situation som hon själv.
”Jag avbokade min resa för över tre månader sen har fortfarande inte fått tillbaka mina pengar eller ens ett svar från er. Usel kundservice då det är omöjligt att nå er”, skriver en användare.
”Jag har inget tålamod längre. Väntar på pengar tillbaka från utebliven resa.. jättetråkigt att det tar så långt tid. Har ringt och mailat måååånga gånger men inget svar”, skriver en annan.
Många i Facebooktråden kräver även ett kvitto som visar att Norwegian faktiskt genomfört återbetalningen den 30 juni. Men inte heller det får de svar på från bolaget.
– Det kan väl inte vara så svårt att bara skicka ett kvitto? Jag har förståelse för omständigheterna och att de behöver längre handläggningstider men tålamodet börjar ta slut, säger Daniela Gonzales.
Norwegian ber om ursäkt
Christer Baardsen, presstalesperson på Norwegian, beklagar situationen i ett mejl till Aftonbladet.
”Vi ber om ursäkt till kunder som tycker att det är svårt att komma i kontakt med oss. Volymen av förfrågningar som coronapandemin har lett till är större än någonsin, och därför är väntetiden längre än normalt”, skriver han.
Baardsen kan dock inte svara på hur lång tid det kommer ta innan Daniela Gonzales och andra som väntar får tillbaka sina pengar.
”Alla kunder som har rätt till återbetalning från oss kommer att få det. Tyvärr tar processen att behandla alla förfrågningar tid, men över två miljoner av våra kunder runt om i världen har nu fått sina pengar tillbaka.”