Efter dieselsmockan – Morgans åkeri betalar 77 000 mer varje vecka
”Grubblar många timmar varje natt”
Publicerad 2022-03-08
Bränslepriserna har aldrig varit högre än i dag.
Det har inte Morgan Jakobssons kostnader heller.
Varje vecka lägger hans åkeri 77 000 kronor mer på diesel nu än för ett halvår sedan.
– Snart finns det ingenting att betala lönerna med och då får vi slå in spiken i dörren, säger han.
På årets första dag kostade en liter diesel 20,27. Rubrikerna blev stora – aldrig hade det stigit över 20-kronorsspärren.
Sedan dess har rekorden slagits gång efter annan. På måndagen gick priset över 25 kronor. Mycket talar för att det kommer att bli betydligt dyrare än så.
– Vi kan snart vara upp på mellan 25 och 30 kronor, sa råvaruanalytikern Christian Kopfer till Aftonbladet förra veckan.
För Morgan Jakobsson som är delägare av Glanshammars åkeri i Örebro, vore det förödande. Det är det redan nu, säger han.
– Jag ligger och grubblar många timmar varje natt. Jag har ett ansvar för mina anställda, för deras familjer – deras barn. Alla är oroliga för hur det här ska gå.
Gör av med 7 000 liter i veckan
Från sommaren till årsskiftet blev konsekvenser för prisökningen 42 000 mer i kostnader varje vecka, för åkeriet med 15 lastbilar och 20 anställda.
De gör av med sju kubikmeter, 7 000 liter, diesel i veckan. När priset nu är närmare fem kronor dyrare än vid nyår blir deras kostnader ännu högre. Det ytterligare 35 000 och det är 77 000 kronor mer än vad deras diesel kostade på veckobasis i somras.
– Jag orkar inte ens räkna på det för jag blir så nedstämd. Vi får ställa grejerna. Tvärjobbigt är det.
Åkeriets avtal mot leverantörer är skrivna på årsbasis, så de kan samtidigt inte direkt kompensera för de ökade kostnaderna.
– Det här är ingen som har sett det här komma, det är omöjligt för oss.
Kraftigt ökat pris på råolja
Anledningen till den senaste veckornas prisrusning är starkt kopplad till kriget i Ukraina. Ryssland är världens tredje största oljeprocent, och sedan sanktioner satts in mot landet har priset på råolja stigit snabbt. Den senaste månaden har priset på Brentolja stigit med 37 procent till 127 dollar fatet.
Värre kan det bli. JP Morgan Chase varnar för att priset kan rusa till 185 dollar per fat om störningarna av de ryska oljeleveranserna fortsätter, rapporterar Bloomberg. En tumregel är att ungefär hälften av prisökningen på råolja sedan syns i pumparna.
Men de höga bränslepriserna har inte bara att göra med råoljan. 40 procent av dieselpriset är skatt, 60 procent för bensinen. Det är framför allt det Morgan Jakobsson ställer sig kritisk till.
– Jag är uppriktigt förbannad på hur man bedriver politiken i Sverige. Det här har inte bara med kriget att göra, det har att göra med hur man planerar och driver igenom reduktionsplikter och sådant.
”Uppretad – känner mig maktlös”
Han fortsätter:
– Det kanske i mångt och mycket ser bättre ut när man sitter i Riksdagen och beslutar, men det slår mot den lilla människan i andra änden sen. Man blir både uppretad på hur det är och känner sig maktlös.
Argumentet för höga bränslepriser är ofta att det är nödvändigt för att skynda på omställningen, vad säger du om det?
– Jag tycker att det är som att sila mygg och svälja kameler. Sverige ligger långt fram i miljötänk vilket är helt rätt. De säger att vi har lånat jorden av våra barn, det tycker jag är ett bra uttryck. Men det är inte här, det vi släpper ut är inte i närheten av andra länder, som Kina. Det enda vi gör här är att straffa ihjäl företag, och i förlängningen hand privatpersoner.
Kommer ditt åkeri att klara sig om bränslepriserna fortsätter upp?
– Jag vet inte faktiskt. Vi får koncentrera oss på jobben där det inte är så många mil. Jag vet massor av åkerier som lägger av nu, det slår jättehårt.