Tusentals drabbade av Swedbanks räntemiss
Uppdaterad 2018-07-10 | Publicerad 2018-03-12
Ett datafel hos Swedbank gör att ränteinbetalningar för 80 000 kunder saknas i deklarationen.
Många riskerar nu att missa tusentals kronor i skatteavdrag.
– Swedbank har skött detta väldigt dåligt, säger Sara Jensen, 39.
Tillsammans med sin pappa har Motalabon Sara Jensen ett båtlån hos jättebanken Swedbank. Informationen om räntan som de betalar ska Swedbank skicka till Skatteverket som för in uppgifterna i deklarationen. För lånet på båten brukar Sara få ett avdrag på ett antal tusenlappar per år – utan att hon behöver vidta några särskilda åtgärder.
Men när 39-åringen i slutet på förra veckan kontrollerade deklarationen för 2017 i sin e-brevlåda upptäckte hon att ränteinbetalningarna till Swedbank inte fanns med.
– Det brukar aldrig vara fel, men jag stämmer alltid av innan jag skickar in ändå. När jag ringde till bankens kundtjänst så visste de direkt vad det handlade om, säger Sara Jensen till Aftonbladet.
”Finns ingen information”
Det visade sig att ett tekniskt fel hos Swedbank gjort att ränteuppgifterna inte kommit in till Skatteverket.
– Jag förstår att det kan bli fel, men jag tycker att det är jättedåligt att banken inte går ut och talar om vad som hänt. Det finns ingen information om detta någonstans, säger Sara.
Hon fortsätter:
– Många människor godkänner ju deklarationen utan att kolla informationen, då riskerar de att missa detta.
Måste ändra manuellt
Flera Swedbank-kunder som råkat ut för samma sak har hört av sig till Aftonbladet. Enligt bankens presschef Josefine Uppling berörs omkring 80 000 personer av felet.
– Det har varit tekniska problem i överföringen av ränteuppgifter till Skatteverket från kunder i Swedbank Finans. Det drabbar framförallt personer som har lån på bil, båt eller andra fordon, säger hon.
– Vi kommer i veckan skicka ut ett brev till alla kunder där vi informerar om vad som hänt.
Vad beror felet på?
– Jag har ingen detaljinformation om det, men vi har naturligtvis felsökt detta noggrant.
Swedbank har nu skickat informationen till Skatteverket, som uppdaterat deklarationerna.
– För alla som deklarerar digitalt så kommer det här ändras automatiskt, säger Josefine Uppling.
Personer som deklarerar på papper måste dock själv mata in ränteinformationen.
– Pappersdeklarationen är ju tryckt, så den kan vi tyvärr inte rätta. Då får man själv lägga in de uppgifterna. Vi beklagar såklart det extraarbete som detta innebär för våra kunder,
– Vi uppmanar kunder i Swedbank Finans som ska deklarera på papper att kontrollera sina uppgifter noggrant, och ta kontakt med Skatteupplysningen om man har frågor, säger Josefine Uppling.
I slutet av förra veckan skickade Skatteverket ut deklarationerna till alla som anslutit sig till en digital brevlåda. Från den 20 mars kan du lämna in deklarationen.