Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Reabluffarna som får kunderna att rasa

Uppdaterad 2013-01-02 | Publicerad 2012-12-27

"Jag anser att det är stort lurendrejeri"

Mellandagsrean är i full gång.

Men på flera håll i landet visar sig den påstådda rean vara en bluff.

– Jag anser att det är stort lurendrejeri, att det plötsligt är dyrare på rean än vad det var någon dag tidigare, säger Frida Elofsson som upptäckte att leksakerna hon köpt var dyrare på rean.

Aftonbladet rapporterade i går om att flera kunder känt sig missnöjda sedan elektronikkedjorna lockat kunderna till butikerna med varor som visade sig inte finnas.

Och nu när rean pågått i ett par dagar är det många fler kunder som känner sig snuvade på rean. Ett stort antal läsare har hört av sig till Aftonbladet och berättat hur de antingen blivit blåsta på rabatten, eller blivit utsatta för lockpriser.

Dyrare med rean

Frida Elofsson köpte en barnverktygslåda på Lekmer för 129 kronor före jul. Nu säljs samma verktygslåda för 174 kronor – enligt butiken är varan nu nedsatt med 30 procent.

– Jag anser att det är stort lurendrejeri, att det plötsligt är dyrare på rean än vad det var någon dag tidigare. De vet att folk dras till reor och höjer då priserna och kallar det att pressa priserna i botten.

Enligt Frida finns det fler leksaker på Lekmer som nu "reas ut", men som var billigare före jul.

Även John Eriksson från Svanesund känner sig snuvad på rean. Han hade spanat in en Philips-tv som reades ut för 3 990 kronor hos Elgiganten. På Elgigantens sajt läste han att han kunde beställa tv:n på nätet och sen hämta den i sin butik i Uddevalla. John steg upp tidigt när rean startade och klickade hem tv:n. Men när han kom till butiken vid 10-tiden på annandagen fick han beskedet att tv:n var slut. Butiken hade sålt alla 70 stycken, trots att John hade placerat en order på Elgigantens sajt.

Billig tvättmaskin fanns inte

– Säljaren sa bara att de inte fått information om att man kunde beställa på nätet. Men vad jag vet har e-handeln fungerat bra i 10 till 15 år nu, och butikerna borde ju veta att de har en hemsida där kunderna kan köpa produkterna, speciellt eftersom de annonserar om det, säger John.

Han fick åka hem utan tv, men är kritisk till Elgigantens sätt att hantera rean.

– Det är uppenbart att de satt ut vissa lockpriser för att få kunderna till affärerna, men folk genomskådar sånt och det slår nog bara tillbaka.

Enligt Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten, har företaget skrivit tydligt på hemsidan att man inte kan garantera att varor som bokats på nätet sedan finns kvar i butiken.

– Det finns information på ganska många ställen på hemsidan. Tyvärr är det ett sådant tryck i våra butiker att vi inte kan garantera något, säger Jessica Wallin.

”Ville locka folk till butiken”

Niklas Vuoleva åkte till Elgiganten i Västerås för att köpa en tvättmaskin. Den var nedsatt i pris från från 3 500 kronor till 1 990. Men Elgigantens personal ville inte sälja maskinen till honom.

– Säljaren sade att ”den kan börja brinna om du tvättar mer än en gång i månaden”. I stället försökte de sälja en dyrare maskin till mig.

Men den ville Niklas inte ha, så han åkte vidare till konkurrenten.

– De sade ”bättre lycka där”.  Det är uppenbart att de bara ville locka folk till butiken med den billiga maskinen. De var i alla fall inte intresserade av att sälja den till mig.

Jessica Wallin på Elgiganten:

– Vi försöker alltid gå igenom med kunden hur deras behov ser ut. Om man ska tvätta till en hel familj är det inte säkert att det räcker med en billigare modell. Men det låter helt otroligt att vi skulle uttrycka oss på det här sättet.

Aftonbladet har sökt Lekmer för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln