Här är bankerna med flest nöjda kunder
Uppdaterad 2012-11-28 | Publicerad 2012-11-26
Länsförsäkringar och Avanza.
Det är bankerna som får högst betyg av kunderna när det gäller bolån och spartjänster.
– Vår målsättning är att alltid sätta kundens behov i fokus, säger Örjan Söderberg som är vd för Länsförsäkringar Jönköping.
Svenskt Kvalitetsindex släppte på måndagen sin jämförelse av hur nöjda kunderna är med sina bankers tjänster.
Flest nöjda bolånekunder har Länsförsäkringar. Banken får ett index på 78.
Storbankerna långt ner på listan
– Vår målsättning att alltid sätta kundens behov i fokus gör oss konkurrenskraftiga. Att vi även är kundägda ger oss en särställning gentemot våra konkurrenter som är unik på marknaden, säger Örjan Söderberg som är vd för Länsförsäkringar Jönköping.
De fyra storbankerna hamnar dock långt ner på listan. Endast Handelsbanken klår branschgenomsnittet. Nordea hamnar i botten med ett index på 64,2.
"Oerhört stolta"
Bäst på sparprodukter med värdepapper är, enligt kunderna, Avanza Bank som får ett index på 75.
– Vi är oerhört stolta och glada över att för tredje året i rad ha fått utmärkelsen Sveriges nöjdaste sparare. Vi vill tacka våra kunder för denna uppskattning, säger bankens vd Martin Tivéus.
Även här hamnar går det trögt för storbankerna och Nordea hamnar i botten av de undersökta aktörerna med ett index på 61,6.