Sill och lax lockvaror i julhandeln
Uppdaterad 2019-12-09 | Publicerad 2019-11-17
Priserna på sill och lax dumpas i december för att sedan höjas ungefär lika mycket i januari. Det är ett tydligt mönster sedan sex, sju år.
Men priset på griskött går i motsatt riktning, visar månadssiffror från Statistiska centralbyrån (SCB).
Prissättningen antyder att matbutikerna använder sillkonserver och rökt och gravad lax som lockvaror i julhandeln och täcker kostnaden för detta med högre priser på annan julmat.
Griskött dyrare i december
Vissa av åren har det varit prisjusteringar på uppåt 30 procent för sill, ansjovis och lax, både när priserna dumpas i december och när priskorrigeringen kommer i januari. Trenden att griskött – dit bland annat julbordsfavoriter som revbenspjäll och skinka ingår – blir dyrare i december har tilltagit på senare år. I fjol höjdes grisköttpriset med 5,5 procent i december, för att därefter sänkas med 4,6 procent i januari.
– Det råder stor konkurrens om kunderna inför jul och det är klart att priser på populära varor är viktigt, säger Mats Mehlberg, pressansvarig på Ica, när TT frågar hur det fungerar med lockpriser i julhandeln.
Han tillägger att faktorer som bra priser generellt, ett brett utbud, hög kvalitet på varorna och bra service också är avgörande för att dra till sig och behålla kunder.
– Det går inte att enbart sänka priset på exempelvis lax och tro att kunderna kommer nöja sig med detta, säger han.
Vasst erbjudande lockar kunder
Budskapet från Coop är snarlikt.
– Om det är ett väldigt bra pris på sill eller lax eller något, är så klart tanken att man ska locka in kunderna att handla mer av sina julinköp på samma gång. Men det är ju inte så att man bluffar, utan man vill ha ett riktigt vasst erbjudande på något som lockar kunderna. Så jobbar både vi och våra konkurrenter, säger Coops presschef Tobias Rydergren.
Kollegan på Axfoods butikskedja Hemköp, Elin Jarl, fyller i:
– Kring jul erbjuder vi extra bra priser på varor som kunderna efterfrågar, precis som vi vid andra högtider anpassar så att vi har relevanta erbjudanden.
På butikskedjan Willys, som också ingår i Axfoodgruppen, tror man att konsumenterna har bra koll på prisläget i olika butiker och att de märker om det bara är vissa varor som är billiga och om maten generellt är billigare någonstans.
– Men det är absolut ett medskick till alla konsumenter: ett lågt pris på julskinka äts snabbt upp om priset på de övriga varorna är högre, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.
"Julförsäljningen jätteviktig"
För matbutikerna är en lyckad julhandel avgörande för årsresultatet och det brukar normalt bli ett kraftigt försäljningslyft av mat och dryck i december. Icabutikerna ökade livsmedelsförsäljningen med 18 procent i december i fjol jämfört med månaden före. För Coop låg fjolårets decemberlyft mot månaden före på 16 procent.
– Julförsäljningen är ju jätteviktig – att vi lyckas med den, att vi får med alla våra kunder att göra sina julinköp hos oss. Försäljningen ökar ju jättemycket där, så vi måste vara riktigt vassa, säger Tobias Rydergren.
Av fjolårets totala mat- och dryckförsäljning ägde cirka 9 procent rum i december för både Coop och Ica.
Stor försäljningsmånad
Hemköp och Willys är mer förtegna om månadsdetaljerna i försäljningen.
– December med jul och nyår är en av årets viktigaste försäljningsmånader, säger Elin Jarl på Hemköp.
Hon tillägger att försäljningen och kundflödet ökar i butikerna inför alla högtider.
– Vi rapporterar endast försäljning per kvartal och kan därför inte svara specifikt, men visst är december en stor försäljningsmånad, säger Johanna Eurén på Willys.