Gunnila, 81, lurades av elförsäljare
Publicerad 2021-06-07
Ovanligt många oseriösa försäljare av elavtal är i farten, och Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå har gått ut med en varning.
Gunnila Rooth, 81, i Uppsala är en av de som drabbats.
Hon hade haft funderingar på att det elavtal hon hade var dyrt. Så när den ihärdiga, men trevliga, telefonförsäljaren från Stockholms elbolag ringde en dag i januari valde hon att lyssna.
– Han pratade på om att han kunde erbjuda det ena och det andra. Jag frågade om jag kunde få mer information, per snigelpost, berättar Gunnila Rooth.
Säljaren sa att det gick bra, bara hon svarade ja på ett sms som han sedan skickade, och det gjorde hon.
Fick faktura
Sedan hände ingenting. Gunnila Rooth försökte själv få kontakt för att be om informationen. Hon blev lovad mer information, men den kom inte. Då valde hon i stället att teckna ett elavtal med ett annat bolag och tänkte inte mer på Stockholms elbolag, förrän det i slutet av april plötsligt dök upp en faktura. Där skrev bolaget att hon skrivit ett avtal med dem och att de försökt att nå henne för att få uppgifter.
– På fakturan stod det att "då vi inte har fått respons och avtalet inte kan träda i kraft tillkommer en brytavgift för avtalsbrott".
Gunnila Rooth blev rädd för att hamna hos Kronofogden då förfallodatumet närmade sig och betalade de 2 249 kronor som fakturan var på.
– Det är mycket pengar som pensionär.
Men hon tog också kontakt med Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och förstod att saker inte gått rätt till, att det inte går att ta ut en brytavgift på de grunderna.
Konsumentverket varnar
Gunnila Rooth är långt i från den enda som drabbats av oseriösa försäljare av elavtal. Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket har under en tid märkt av en väsentlig ökning i ärenden av den typen och har gått ut med en varning. Ofta handlar det just om att personer lurats att svara på sms under förespegling om att det ska leda till mer information och att sms:et sedan använts som en avtalsbekräftelse. Och de som sedan velat bestrida avtalet har haft svårt att få kontakt med bolagen i fråga.
Gunnila Rooth har inte direkt några förhoppningar om att få tillbaka sina pengar. Men hon fortsätter att försöka och har tagit hjälp av Konsumenternas Energimarknadsbyrå och gjort anmälningar, förutom till ARN, även till Konsumentverket. Hon vill varna andra från att drabbas på liknande sätt.
– Jag vill berätta om det här för jag tycker inte att det här ska få fortgå, säger Gunnila Rooth.