Efter öppningen: Fortsatt tufft läge för nöjesparkerna
Gröna Lund och Liseberg har förlorat miljardbelopp
Publicerad 2021-08-13
Återigen hörs skrik och gnissel i vinden från karuseller.
Trots det är läget fortsatt tufft för svenska nöjesparker.
– Vi kommer förmodligen att gå med förlust i år igen, säger Lisebergs kommunikationschef Julia Vasilis.
För ett år sedan hängde det spindelnät på karusellerna och ogräs växte upp mellan gatstenens springor när Gröna Lund höll sommarstängt för första gången.
Men i år är det återigen liv i nöjesparken. Sedan i början av juni har kön ringlat lång till karusellerna – men med bra avstånd mellan gästerna.
– Det har uppstått trängsel på något ställe. Men jag tycker att vi har skapat så pass goda förutsättningar vi kan för att följa restriktionerna. Överlag har det fungerat bra, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts som äger Gröna Lund.
Totalt får Gröna Lund släppa in 4 500 gäster samtidigt. Men för att kunna ta emot fler ha dagen delats upp. Vid öppning släpps 4 500 gäster in och vid 15-tiden töms parken. En timme senare släpps lika många gäster in igen.
– En vanlig dag i juli, innan pandemin, släppte vi in mellan 12–18 tusen gäster. Så vi är inte så långt efter ändå.
Gröna Lund har lånat flera miljoner
Även om det varit färre besökare så har fler mumsat i sig sockervadd och annat som erbjuds i matväg. Gästerna har även spelat femkamp mer än vanligt.
Men trots att pengarna rullar in för Parks and Resorts, som även äger Kolmården, Skara sommarland och Furuvik – så är det mycket som gått förlorat ekonomiskt.
Förra året förlorade företaget 1 miljard kronor och har även lånat 400 miljoner för att överleva pandemin. Ett normalår hade de hittills i år omsatt omkring 900 miljoner, nu ligger siffran på 670 miljoner.
Men Christer Fogelmarck har ändå en förhoppning om att företaget omsättningsmässigt ska vara på benen igenom om ett år – om restriktionerna släpper helt. Däremot kommer annat ta längre tid.
– I värsta fall behöver vi fem år innan vi betalat tillbaka skulderna vi har dragit på oss. Men vi är positivt överraskade över hur det gått hittills. Vi har påbörjat vår återhämtning, men det är för tidigt att ropa hej, säger han.
Mer lönsamt att ha öppet än stängt
Lika optimistisk är inte Lisebergs kommunikationschef Julia Vasilis. Nöjesparken som också var stängd hela 2020 har hittills sedan öppningen den 3 juni haft en omsättning på 278 miljoner kronor.
Ett normalår under samma period drar de in runt 660–700 miljoner. På ett år brukar omsättningen landa på cirka 1,2 miljarder.
– Vi är väldigt lättade över att få ha öppet, även om det är ett år vi förmodligen kommer att gå med förlust igen. Vi har väldigt höga kostnader så det är ändå lönsamt att släppa in folk med restriktioner i parken för att minska förlusterna.
Julia Vasilis påpekar att det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta innan omsättningen är på en normal nivå igen. Enligt en rapport från den internationella branschorganisationen IAAPA spås det dröja till 2022–2023.
Liseberg vill se hävda restriktioner
Under tiden fortsätter Liseberg att släppa in karusellsugna gäster. Totalt kan de ha ungefär 7 400 besökare samtidigt. Men precis som Gröna Lund har Liseberg sålt ett så kallat kvällspass vilket gör att parken varje dag haft cirka 9 200 besökare.
Men det är långt ifrån ett normalår, vilket gör att parken fortsatt har det tufft.
– Restriktionerna är det som har påverkar oss mest ekonomiskt, men det är någonting vi måste förhålla oss till. Men gästbegränsningarna har varit relativt lätta för oss att efterleva, i och med att vi bara erbjudit förbokade besök.
För Lisebergs del som haft öppet i nästan hundra år har det varit tufft att få gästerna att ändra sitt besöksbeteende, men det går framåt.
Nu hoppas Julia Vasilis att restriktionerna hävs så parken kan bli sig lik igen.
– Men vi är medvetna om att pandemin inte är över än och är beredd på att det kan komma svängningar med kort varsel, säger hon.
Så har nöjesparkerna fått ställa om
Det har krävts en stor omställning både för Liseberg och Gröna Lund för att kunna förhålla sig till restriktionerna.
- Förbokning och förköp av biljetter, avstånd i köer till karuseller och sedan även i själva åkattraktionen.
- Både Gröna Lund och Liseberg har även skapat en virtuell kö som gästerna kan ställa sig i via mobilen – allt för att undvika att trängsel uppstår.
Parkerna han inte heller släppa in lika många som vanligt.
- Hittills i år har Gröna Lund haft 42 procent färre gäster än ett normalår. Drygt 400 000 besökare, vilket under samma period 2019 landade på strax över 900 000.
- För Liseberg handlar det hittills i år om 453 000 besökare, vilket går att jämföra med 2019. Då förgyllde drygt 1,5 miljoner besökare parken under samma period.
- Varken Gröna Lund eller Liseberg har kunnat ha konserter som vanligt, men Liseberg har haft Lotta på Liseberg men sittande publik och begränsat antal.