Agnes Wold rasar mot Klarna: ”Snälla, hjälp mig!”
Uppdaterad 2022-02-15 | Publicerad 2022-02-14
Professor Agnes Wold har utsatts för bedrägeri via Klarnas betaltjänster.
På Twitter vädrar hon sin besvikelse över att det kunnat hända – och bolagets hantering av brottet.
”Snälla, hjälp mig! Än en gång har jag hamnat i det läskiga Klarnas garn, denna gång helt utan egen förskyllan.”, skriver hon på Twitter.
Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin, har hamnat i trubbel.
Någon som utger sig för att vara professorn har köpt digitala produkter från ett dataspelsföretag registrerat i Luxemburg.
Brottet har kunnat genomföras via Klarna – trots att hon själv inte använder deras tjänster.
– Helt otroligt. Inte en ursäkt heller. Tvärtom: det är jag som är tokig och hysterisk och som att jag gjort något halvskumt. Det är jag som måste lösa det här, ladda ner deras app och kontakta polisen. Det kan de glömma, säger Agnes Wold.
”Ska vi, svenska folket, fixa det här?”
Någon hade använt hennes mobilnummer och personnummer, med sin egen mejl, för att spendera pengar via Klarnas app.
Hon publicerar sedan en rad inlägg där hon kritiserar det svenska bolagets sätt att hantera ärendet. Enligt henne ligger det inte i Klarnas intresse att lösa problematiken.
–Ska vi, svenska folket, fixa det här? För att de ska fortsätta få sina tvivelaktiga inkomster? De passar dem bra att det får fortgå. Deras intäkter skulle gå ner om alla skulle tvingas att legitimera sig via bank-id när de handlar med Klarna. Det är extremt medvetet agerat. Det är en kultur de byggt upp, säger Agnes Wold.
”De är som små onda ålar”
När ärendet hamnade på Klarnas säkerhetsavdelning trodde hon att hon kunde lägga händelsen bakom sig – tills ännu ett mejl trillade in.
– Jag hade glömt bort allt det här. De hade sagt att problemet skulle lösas, men så kom ett till mejl. Varje gång jag ser ordet Klarna så får jag frossbrytningar och kastar mig bort, säger Agnes Wold.
Hon höjer ett varningens finger till de som överväger att använda sig av bolagets betaltjänster.
– Det löser sig aldrig med Klarna, de är som små onda ålar. Man tror att det ska lösa sig, eftersom de själva säger att de kommer lösa det... Sen hör någon annan stackars underhuggare av sig och förklarar att inget är löst, säger Agnes Wold.
Klarnas svar: ”Ett misslyckande”
I ett mejl till Aftonbladet svarar Klarna mer utförligt på den kritik som Agnes Wold framfört.
”Varje genomfört bedrägeri är förstås ett misslyckande. Trots att Klarna alltid håller offer för bedrägerier skadelösa genom Klarnas Köparskydd, så vet vi att bedrägerier ändå är obehagliga för kunden.
Precis som vid alla eventuella bedrägerier kommer vi använda det här fallet för att se vad vi borde gjort annorlunda och ytterligare förbättra vår metoder för att motverka och förhindra framtida bedrägerier.”, skriver Filippa Bolz, kommunikationsansvarig, Klarna.