Rädd att bli avslöjad?
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-15
Varannan chef är rädd att bli avslöjad som en bluff
Känns det ibland som att du leker i ditt jobb som chef?
Du är inte ensam – nästan hälften är rädda att bli avslöjade som en bluff.
– Du måste inse att du inte kan vara perfekt, säger Catharina Nordlund på tidningen Chef.
45 procent av cheferna har någon gång känt att de inte alls är så kapabla som andra tror och förväntar sig.
Det visar en undersökning som tidningen Chef gjort bland sina läsare.
Och chefredaktören, Catharina Nordlund, känner själv igen sig.
– Det kändes som att folk trodde att jag var så himla bra. Jag inbillade mig att jag behövde ha hundraprocentig koll på allt. Men så är det ju inte, säger hon.
Bluffsyndromet
Fenomenet kallas bluffsyndromet – the Imposter Syndrome – och myntades på 70-talet av amerikanska psykologer som funnit att framför allt framgångsrika kvinnor brottades med känslan av att närsomhelst bli avslöjad.
I Chefs undersökning uppger 40 procent att de känt att tur och tillfälligheter ligger bakom deras framgångar – inte skicklighet och kompetens. Däremot syns ingen skillnad mellan könen.
– Det här kan vara väldigt kopplat till duktig flicka-komplexet. Men det kan drabba den som har väldigt höga krav på sig själv, oavsett om det är en kvinna eller man, säger Catharina Nordlund.
Utan utbildning – större risk för bluffkänslor
Så kallade ”långvägare” – personer utan formell utbildning – brukar ofta anses löpa större risk att behöva brottas med bluffkänslorna.
– Då saknar man den trygghet som det ger att ha papper på vad man kan – även om man kan minst lika bra som någon annan, säger Catharina Nordlund.
Sina egna bluffkänslor kom hon över när hon hörde en journalist berätta om hur hon ibland låtsades vara okunnig; då slappnar folk av och berättar mer.
– Det blev en aha-upplevelse för mig. Jag behöver faktiskt inte kunna allt, men jag kan ta reda på det jag behöver veta och jag måste stå för när jag inte kan. Folk uppskattar att man erkänner när man inte vet, säger Catharina Nordlund.
”Ingen är perfekt”
Hennes bästa tips är att helt enkelt inse att ingen är perfekt. I ett andra steg gäller det att göra upp med känslorna; att prata med andra och ta reda på fakta.
– Är du ny som chef kan du ta reda på exakt vad som förväntas av dig. Är du verkligen en bluff, så kan du åtgärda det genom att skaffa dig den kompetens du saknar. Annars får du göra upp med det här ”spöket”. Det är hybris att tro att man kan vara perfekt, säger Catharina Nordlund.