Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

"Ingen är en robot"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-09

Serviceanställda ska alltid vara vänliga. Men man får vara otrevlig tillbaka om man möts av arga kunder.

Det anser många av Aftonbladets läsare och menar att ingen människa är en robot.

– Att säga upp någon är en sista utväg, säger Dan Holke, arbetsrättsjurist.

Kvinnlig pionjär inom serviceyrket flygvärdinna Hervor Nyman, var en av 22 unga kvinnor som bland 700 sökande fick jobb som flygvärdinna på SAS 1946. Och kanske är flygvärdinnejobbet ett servicyrkenas serviceyrke, man ber om folka skräp, och tackar för det – med ett leende.

På Jönköpingspolisen har man problem med en anställd som ständigt är otrevlig mot de som kontaktar myndigheten. Trots att de har pratat med personen ändrar han inte sitt beteende. Nu har ledningen fått nog och har skrivit ett brev till personalansvarsnämnden för att bli av med honom.

Uppsägning sista utväg

– Att säga upp en person är en sista utväg. Först måste arbetsgivaren visa att de gjort allt för att få personen att ändra sitt beteende. Personen kan också omplaceras så att han eller hon inte har så mycket kontakt med kunder, säger Dan Holke, arbetsrättsjurist på LO-TCO rättsskydd.

Holke känner inte till något fall där en person har sagts upp av dessa skäl. Processen är långdragen för att det ska leda till uppsägning. Facket måste kontaktas, om den anställde är ansluten, och alla andra utvägar måste ha prövats.

– Då ska man ha betett sig oerhört otrevligt och bett folk fara och flyga under en längre tid.

"Är inga robotar"

En klar majoritet, nästan 58 procent, av de som röstade i dagens fråga anser att människor som arbetar i serviceyrken får vara otrevliga om kunderna är det. Signaturen Salai, som har kommenterat artikeln, anser inte att den anställde ska få sparken.

"Människor gör misstag, människor är i olika känsloplan, ingen är en robot som klarar av samma stämning varje dag, att han har vart otrevlig måste förlåtas."

Xelom anser att serviceanställda inte ska behöva lyssna på för mycket oförskämdheter.

"En del har för sig att de kan bete sig hur svinaktigt som helst i telefon när de talar med någon serviceperson eller är i kontakt med en myndighet. I det senare fallet kan man få höra att "jag betalar din lön via min skatt så jag kan säga vad jag vill till dig".

"Finns inga ursäkter"

Många andra läsare anser att det inte finns några ursäkter för att personer som arbetar med service är otrevliga. Klarar man inte av att bemöta arga och sura kunder med ett leende bör man byta yrke.

Hela 40,7 procent av de som röstade i dagens fråga anser att servicepersoner ska tåla allt. Signaturen Terrierluxer är en av dem som anser att det är självklart att personen på Jönköpingspolisen ska bli av med jobbet.

"Det är tyvärr inte ovanligt nuförtiden att man blir mycket otrevligt bemött när man kontaktar myndigheter. Har man valt ett serviceyrke så har man, finns ingen ursäkt för att vara otrevlig."

Följ ämnen i artikeln