Bankproblem i hela Norden
Publicerad 2021-08-21
Nordea har drabbats av tekniska problem.
Kunder i hela Norden uppger att deras bankkonton har försvunnit eller tömts på pengar.
– Det står att jag har noll kronor på mitt pensionssparande, säger en drabbad Nordeakund.
Nordeakunder uppger att de har problem med att kolla sina bankkonton och ett felmeddelande dyker upp när man går in i bankens app.
“Vi har för närvarande tekniska problem med gamla internetbanken, nya internetbanken och mobilbanken (Nordea-appen)”, står det i felmeddelandet.
– Vi jobbar så fort vi kan med att lösa problemet. I nuläget är det för tidigt att säga vad problemet beror på och när det är löst, säger Javier Lopez, presskommunikatör vid Nordea i Danmark.
Han säger att problemen främst drabbar kunder som använder den nya internetbanken, och att bara vissa kunder har drabbats.
Problemet påverkar kunder i hela Norden. När kunderna går in i appen ser det ut som att flera konton har tömts på pengar.
– Nästan alla mina pengar på ISK-kontot är borta. Barnens framtidskapital är i stort sett tomt, säger en drabbad Nordeakund.
En annan drabbad kund säger att flera av hennes konton har försvunnit.
– Flera av mina konton är borta. De som är kvar har fel summa och det står att jag har noll kronor på mitt pensionssparande. Det enda kontot som stämmer är mitt lönekonto, säger hon.
Kund: Mer än 200 000 kronor borta
Senare på lördagsförmiddagen meddelar Nordea att ett problem ska vara löst.
– Det har varit två separata problem, och nu ska det ena vara löst. Det andra handlar om en planerad uppgradering som påverkar fonderna. Fonderna är inte borta, men det kan se ut så. Uppgraderingen är klar imorgon kväll, säger Javier Lopez.
Alla kunder i Norden ska ha varit drabbade.
En annan Nordeakund säger att över 200 000 kronor har försvunnit från ett av hennes konton.
– Jag kommer inte heller åt mina barns framtidskonton heller. Man får vänta och se helt enkelt och hoppas att pengarna syns så fort som möjligt igen, säger hon.