Sparkcykeljättens svar på nya kravet: Kommer inte hjälpa
Ny avgift för elsparkcyklar – 1 400 per scooter
Uppdaterad 2021-08-20 | Publicerad 2021-08-19
Stockholm stad ska införa en avgift för företag att hyra ut elsparkcyklar – 1 400 kronor per scooter.
Det tror inte företagen själva är lösningen.
– Avgifter hjälper inte mot utmaningarna, säger Voi:s policychef Tina Ghasemi Liljekvist.
Frågan om elsparkcyklarnas framfart har varit omdebatterad under de senaste månaderna. Kritik har väckts angående deras säkerhet, den stora mängden elsparkcyklar på gatorna och möjligheten att parkera sitt fordon.
Under torsdagen meddelade Stockholm stad att ett krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar ska införas. Dessutom tillkommer en avgift på 1 400 kronor per fordon och år.
– Genom att införa avgiften hoppas vi att bolagen inte gödslar stan med elsparkcyklar utan tänker efter lite mer, sade Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad till Aftonbladet.
Voi: ”Betalar gärna”
Men att införa en avgift kommer inte lösa utmaningarna som kommit med elsparkcyklarnas framväxt. Det menar Tina Ghasemi Liljekvist, som är policychef på Voi. Det svenska företaget är ett av de största i branschen, och värderas till omkring 7 miljarder kronor.
– Vi är gärna med och betalar och tar ansvar för att kunna bedriva vår verksamhet, men avgifter kommer inte hjälpa mot de utmaningar som finns, säger hon.
Tina Ghasemi Liljekvist hänvisar till hur det ser ut i Malmö, där det sedan årsskiftet råder liknande regler. Där kostar det företagen 1 825 kronor per fordon i årlig avgift. Något som enligt Voi inte har fungerat i frågan om både säkerhet och tillgänglighet – där ligger fortfarande elsparkcyklarna huller om buller och framförs ibland trafikfarligt.
Vill se begränsning bland konkurrenter
I stället säger Voi att de vill se en begränsning av antalet operatörer på marknaden för elsparkcyklar. I Stockholm finns i dag 7 företag som erbjuder över 20 000 elscootrar för uthyrning.
Men hur vill Voi att själva begränsningen ska se ut?
– En form är att använda sig av en offentlig upphandling. Där anser vi att det krävs en översyn av upphandlingslagen, säger Tina Ghasemi Liljekvist.
– Vi ser en utveckling i andra europeiska städer där det är två eller tre operatörer med tillräckligt stora fordonsflottor som skapar en bra tjänst för ett hållbart transportalternativ.
Planerar att expandera
Även en av de lite mindre konkurrenterna, det svenska företaget Moow, ser inte avgifterna som ett uträtande av de frågetecken som omgärdat elsparkcyklarna de senaste åren.
– Det nuvarande antalet elsparkcyklar är inte problematiskt i sig. Det är hur de framförs, parkeras och vad som händer när någon flyttar en elsparkcykel så att den hamnar på fel plats. Det löses inte med en avgift eller med färre fordon, skriver vd:n Jonas Alm i ett mejl till Aftonbladet.
Varken Voi med sina 6 700 eller Moow med sina 300 elsparkcyklar i huvudstaden tror att avgiften kommer att slå särskilt hårt rent ekonomiskt. Enligt Voi:s kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson tar det ungefär 90 dagar innan en elsparkcykel i drift har tjänat ihop så mycket som det kostar att tillverka den.
I stället planeras det att i fortsättningen rusta upp, meddelar de två företagen.