Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Paketrekord väntas på Black Friday

Uppdaterad 2020-11-27 | Publicerad 2020-10-08

Fler ombud, extraanställd personal, lördagsleveranser och söndagssortering. Så ska Postnord hantera ökade paketvolymer inför jul.

– Ökningstaken har tilltagit i år, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.

Social distansering och mer tid hemma är några av orsakerna som förklarar en rekordstor ökning i e-handeln i år. Under andra kvartalet ökade e-handeln med 49 procent, enligt Postnord. Prognosen för fjärde kvartalet där julhandeln ingår är en tillväxt på 33 procent, jämfört med motsvarande period förra året.

I fjol beräknades 40 procent av den totala julklappshandeln komma från inköp på nätet, en ökning på två procent jämfört med 2018. I år väntas andelen öka ännu mer.

– Den totala konsumtionen har inte dragit i väg. Det är e-handeln som ökar, säger Peter Hesslin.

Paketsortering på söndagar och leveranser även på lördagar i vissa områden är några av åtgärderna som Postnord tar till för att hantera ökade paketflöden under julhandeln. Arkivbild.

Rea-dagen Black Friday, som numera brukar sträcka sig över mer eller mindre en vecka, infaller i slutet av november och ses som ett slags startskott för julhandeln.

– Black Friday är den absolut största shoppinghelgen på hela året och de senaste åren har det blivit mer och mer att man planerar julinköp då, säger Peter Hesslin.

Under Black Friday 2019 hanterade Postnord 728 000 paket under ett dygn. Om så kallade varubrev, små paket som går ner i brevlådan, räknas in var siffran över en miljon. I år räknar man med en ökning på 30 procent.

Förra året var var det dagliga snittet omkring 450 000 paket per dag. Det senaste halvåret, då trycket på e-handeln varit ovanligt högt, har Postnord i snitt hanterat 600 000 till 750 000 paket dagligen.

– Allt är inte e-handel men det är dominant. Intåget av pandemin har gjort att e-handeln har ökat och jag tror att det här kommer att vara det nya normala. Man har märkt hur enkelt det är att handla hemma och nya generationer, fler äldre, har börjat handla via nätet, säger Peter Hesslin.

Lördagsleveranser införs

Han bedömer att det är ovanligt svårt att göra prognoserna i år då det har skett stora beteendeförändringar under pandemin. Samtidigt anser han att Postnord är rustat för att hantera ökningen, även om den skulle bli ännu större än beräknat.

Peter Hesslin upplever också att det finns en högre acceptans exempelvis för längre leveranstider under julhandelsperioden.

I år tar Postnord in 3 000 extra medarbetare inför högtiden. 38 tillfälliga ombud öppnar och paket kommer att sorteras även på söndagar från och med Black Friday och fram till jul. Paket kommer även att levereras på lördagar från den 8 november till 21 december där underlag för det finns.

– Vi har haft år när det kommit mycket mer än vi har väntat oss och hanterat det. Det finns bemanning att kalla in och åkerier att tillgå, säger Peter Hesslin.

Så hanterar Postnord de större flödena

  • Anställer 3 000 extra medarbetare.
  • 1 600 röda brevlådor för julkort, som vanligt.
  • Extra öppet hos kundservice från och med 27 november (Black Friday) till den 21 december.
  • Under samma period sorteras paket även på söndagar.
  • Utökade öppettider på Postnords serviceställen som lämnar ut stora paket.
  • Hemleveranser av paket på lördagar under perioden 8 november till 21 december i områden där underlag finns.
  • Leveranser till ombud även på lördagar i Stockholm, Göteborg och Malmö
  • 38 tillfälliga ombud öppnas under julhandelssäsongen och sedan i fjol har tio nya ombud öppnats.

Källa: Postnord